Autobedrijf Boks is bepaald niet het enige autobedrijf op het bedrijventerrein aan de noordkant van Apeldoorn. Wat Boks onderscheidt is dat dankzij een recente uitbreiding een speciale focus komt op onderhoud en reparatie van elektrische voertuigen.

Boks moet het nu nog doen met één laadpaal voor twee laadpunten. Er staan nog twee laadpalen in bestelling, maar net als onderdelen en equipment voor de nieuwe werkplaats, lopen de levertijden daarvan op.Boks moet het nu nog doen met één laadpaal voor twee laadpunten. Er staan nog twee laadpalen in bestelling, maar net als onderdelen en equipment voor de nieuwe werkplaats, lopen de levertijden daarvan op.

Het EV-Center van Autobedrijf Boks heeft al een showroom apart van de rest van het autobedrijf en dankzij de aankoop van een naastgelegen bedrijfspand is straks ook de werkplaats helemaal toegerust voor allerlei werkzaamheden aan EV’s. Aftersalesmanager Rutger van Bolhuis: “Hier gaan we straks naast apk’s ook alle uitlijningen doen, inclusief radar-uitlijnen en ADAS-kalibratie, voor zowel personenauto’s als caravans, campers en grotere bedrijfswagens. De huidige werkplaats is vanwege het schuine dak niet hoog genoeg om die grotere auto’s kwijt te kunnen. Dat kan straks wel.”

Boks merkt nu al dat collega-bedrijven en schadeherstelbedrijven uit de buurt bij Boks vragen om dergelijke specifieke werkzaamheden. Rutger van Bolhuis: “Nu moeten ze naar de dealer. Als straks die nieuwe werkplaats klaar is, kunnen ze ook bij ons terecht. Daarnaast hebben we er natuurlijk onze eigen klanten voor.”

Die nieuwe werkplaats is nog ‘work in progress’, werk dat vertraging oploopt door leveringsproblemen.

Investeren

Het plan voor een uitbreiding om meer diensten te kunnen aanbieden was al wat ouder. Dat het naastgelegen bedrijfspand vrijkwam, was een buitenkansje. “Anders hadden we op een andere plek moeten uitbreiden. Dat is gewoon noodzaak. EV’s hebben toch wat minder onderhoud nodig, dus dan wil je enerzijds je klantenkring uitbreiden en anderzijds nieuwe diensten kunnen aanbieden. Een EV heeft niet alleen minder onderhoud nodig, het is ook anders. In plaats van remblokken vervangen zul je wat vaker een update moeten doen. Uiteindelijk weet niemand precies hoe de onderhoudsbehoefte er straks uit zal zien. Gaat waterstof een belangrijke rol spelen? Niemand die op dit moment het antwoord weet. Uitlijnen blijft, radar uitlijnen blijft, ADAS-kalibratie ook en wordt alleen maar meer. Dus door nu die investeringen te doen, zit je er straks tenminste bij als het werk verdeeld wordt.”

Net als zoveel bedrijven ondervindt ook Boks de gevolgen van de verstoringen in de distributieketen, met name het tekort aan chips. Rutger van Bolhuis: “De bruggen hadden er al moeten staan, maar alles stagneert. We merken het in de werkplaats ook. Sommige auto’s staan maandenlang stil omdat we bepaalde onderdelen niet kunnen krijgen. Gelukkig hebben we een redelijke voorraad auto’s voor de verhuur, zodat we onze klanten toch mobiel kunnen houden. Daar zitten ook elektrische auto’s bij, die we meegeven bij garantiegevallen, zodat onze klanten kunnen wennen aan elektrisch rijden.”

Rutger van Bolhuis: “Het werken aan EV’s is niet per definitie moeilijker, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Zes van onze acht monteurs zijn al daarvoor opgeleid, de andere twee volgen binnenkort.”

Het is niet ieder autobedrijf gegeven om de investeringen te doen die Boks zich kan permitteren. Rutger van Bolhuis: “We zijn een groot bedrijf, dus kunnen we deze investeringen doen. Die zijn noodzakelijk om je in deze markt te kunnen blijven bewegen. Voor kleinere bedrijven is dat een stuk moeilijker. Schadeherstel bijvoorbeeld zouden we op termijn ook kunnen gaan doen. Nu besteden we dat nog uit, maar ik denk dat steeds meer autobedrijven een breed pakket zullen willen aanbieden om het hele wagenpark te kunnen onderhouden, inclusief campers, wat ook een enorme groeimarkt is momenteel.”

Een andere dienst die Boks aanbiedt, is als DSG-dealer van Digicar. Het bedrijf kan daarmee DSB-bakken tunen en aanpassen. Rutger van Bolhuis: “Ook dat is een van die dingen waarmee we ons dienstenpakket willen uitbreiden. Als je nu niet meegaat met de techniek, niet blijft investeren in je bedrijf, dan heb je binnen vijf tot tien jaar echt een probleem om je bedrijf rendabel te houden. Het is niet zozeer dat je bedrijf groter moet worden, als wel dat je je dienstenpakket zo breed mogelijk moet maken. Natuurlijk kost het geld. We hebben kasten vol met speciaalgereedschap. Je moet zorgen dat je je klanten kunt helpen, anders raak je ze kwijt.”

Personeel

Een ander teken des tijds is het tekort aan monteurs. Rutger van Bolhuis prijst zich gelukkig dat Boks, mede door ook in moeilijke jaren niet te beknibbelen op investeringen, door zijn werknemers wordt gezien als een prettig bedrijf om te werken. “Veel mensen werken hier al tien jaar of langer. Dat we zo weinig verloop hebben, wil wel zeggen dat mensen het hier naar hun zin hebben. Als er nu een monteur zou opzeggen, zou ik ook niet zo gauw weten waar ik een vervangende monteur vandaan zou moeten halen. We hebben wel net een reclamespotje opgenomen voor lokale media om nieuwe monteurs te werven. We hopen dat daar iets uit voortkomt. Ik denk ook dat we voor technici een mooie propositie hebben. Er komt hier van alles binnen: van de nieuwste Porsche tot een Fiat Panda, camper of caravan. Dankzij de aansluiting bij James Autoservice kan ook de leaseklant hier terecht. En leaseauto’s zijn tegenwoordig vaak elektrische auto’s, dus bedrijven zoals wij die die auto’s onderhouden, hebben daarvoor ook de certificaten. Daarmee is het voor een monteur heel uitdagend om hier te werken.”

Zonnepanelen

Het schuine dak mocht dan een belemmering zijn om de wat hogere voertuigen te kunnen onderhouden, een voordeel was dat het ideaal is voor de plaatsing van zonnepanelen. Daarvan zijn er vorig jaar dan ook zo’n 550 stuks geplaatst. “Daarmee kunnen we nu al bijna helemaal in onze eigen stroombehoefte voorzien. We hebben ook laadpalen staan, die nogal wat stroom verbruiken, dus we hadden ook wel wat capaciteit nodig. Een gasaansluiting hebben we nog wel voor de verwarming van de werkplaats, maar ook daar zullen we op enig moment afscheid van nemen. Die zonnepanelen zijn wat dat betreft een eerste stap.”

Boks is naast universeel autobedrijf ook dealer van SsangYong. Ook dit Koreaanse merk komt binnenkort met de volledig elektrische Korando, wat de verkopen mogelijk een nieuwe impuls geeft. Rutger van Bolhuis: “SsangYong maakt gewoon heel compleet uitgeruste auto’s, alleen zijn ze te hoog geprijsd om op de Nederlandse markt in grote aantallen te kunnen verkopen. Hopelijk dat ze in de toekomst een keer met een model komen waarmee we wel substantiële verkopen kunnen realiseren.”

Autobedrijf Boks
Gerrit Boks startte zijn eigen autobedrijf in 1985 in de schuur achter het ouderlijk huis in Klarenbeek, terwijl hij nog in dienst was bij een ander bedrijf in Apeldoorn. Al in 1988 was zijn eigen bedrijf dusdanig gegroeid dat een groter pand werd betrokken in Apeldoorn. Na een brand werd het bedrijf groter herbouwd, met meer ruimte voor werkplaats, showroom en kantoor. In 1993 werkten er negen mensen.
De grote stap in de groei van Autobedrijf Boks vond plaats in 1996, toen een nieuwbouwpand werd neergezet waar het bedrijf nog altijd zit en dat onlangs werd uitgebreid dankzij de aankoop van een naastgelegen bedrijfspand. Inmiddels zijn er 25 medewerkers in dienst, onder wie een zoon van Gerrit Boks, die onlangs in het bedrijf is begonnen.

Foto boven: De huidige werkplaats, waarvan met name uitlijnen, ADAS-kalibratie en apk-werkzaamheden naar de nieuwe werkplaats verhuizen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 november 2024
Afgedankte banden grondstof nieuwe Hankooks
11 november 2024
Nieuw bij Wolf Oil: EV-portfolio
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35