Als BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar hebben we al een paar keer het verzoek gekregen van andere autobedrijven, geïnitieerd door onze grossier Koskamp, om in ons bedrijf een kijkje te mogen nemen. Het verbaast hen vooral hoe wij in staat zijn om onze verschillende activiteiten te commercialiseren. Het verbaast mij dan weer hoe weinig autobedrijven in staat zijn om buiten de gebaande paden te treden. De creativiteit is zoek.
Het is ook wat de jury van de BOVAG-verkiezing van ons bedrijf roemde, dat wij ook voldoende omzet weten te halen uit elektrische auto’s, puur door in de werkplaats beter op te letten. Het komt voort uit de beginperiode van mijn bedrijf, toen ik nog alleen werkte, en later met slechts één monteur. Het kwam dan wel eens voor dat we lege uren hadden. Met iets meer aandacht voor de auto’s die wel binnenkwamen kom je er dan vanzelf achter waar nog wel werk in zit.
In het autobedrijf zijn we gewend aan flat-rate-tijden, maar we houden er geen rekening mee dat een klus soms wel eens langer kan duren, of dat je een extra halfuurtje kunt schrijven als je wat beter oplet. We vergeten dat dit ook in het belang van de klant is. Die komt niet per se naar ons bedrijf toe omdat hij zo goedkoop mogelijk wil rijden. We zijn geneigd om op de stoel van de klant te gaan zitten en te denken dat we weten wat de klant verwacht. Die klant wil vooral dat zijn auto in goede staat verkeert. En die is best bereid om daarvoor iets langer te wachten, of extra te betalen.
Daarom, als een auto binnenkomt, meten we altijd met een bandenscanner de staat van de banden, we controleren de banden op beschadigingen, we meten de bandenspanning en we testen de schokdempers. Ook olie peilen, een snelle check van de verlichting… Het zijn allemaal omzetkansen. Dat is anders denken dan: ik heb twee uur voor een beurtje en dan moet het klaar zijn. Ten eerste: wat voor kwaliteit heb je dan geleverd? Ten tweede: wie heb je er nu een dienst mee bewezen? Ten derde kwamen mensen na een paar maanden terug met remproblemen, of een lekke band doordat de band versleten was, olielekkage, versleten remblokken. Dan voel je je bezwaard om het volle pond te rekenen, want die auto heb je immers net binnen gehad, dus loop je omzet mis.
Ik snap dat het niet voor ieder bedrijf geschikt is. Bij een grote dealerholding zou dit niet werken, want die moeten strak geleid worden om de benodigde monteursuren verkocht te krijgen. Wij kunnen, door iets meer ruimte te creëren in de werkplaatsplanning en iets meer tijd te besteden aan de auto’s die binnenkomen, tegelijk onze klanten meer kwaliteit bieden en ondertussen ook gewoon goed betaald krijgen. Het is de enige overlevingskans voor een bedrijf als het onze.