De schaal waarop ondernemingen hun verdienmodel baseren, wordt noodgedwongen steeds groter. Een kleiner wordende aftermarket en een hoge mate van digitalisering die grote investeringen vereist, zijn de belangrijkste factoren die deze trend versterken.

Grote internationale adviesbureaus als PwC, Roland Berger, Deloitte en KPMG zijn kind aan huis bij vele beursgenoteerde ondernemingen. Hun consultants zijn het klankbord voor ceo’s en raden van bestuur, niet in de laatste plaats in de auto- en onderdelenindustrie. Deze bureaus zien onder invloed van de energie- en EV-transitie op lange termijn niet alleen een sterk veranderende automotive aftermarket, maar ook een kleinere markt voor met name de aftersalesactiviteiten. Nu groeit het wagenpark in Europa nog, maar over een jaar of tien tot twaalf zal die markt zijn verzadigd. Naast autonome groei wordt ondernemingen geadviseerd om hun bewerkingsgebied te vergroten en vooral te versterken. Dat geldt met name voor de nu al grote onderdelendistributeurs.

Uitgegroeid

De expansie van beide Amerikaanse grootmachten GPC (moedermaatschappij van Alliance Automotive Group) en LKQ (waar Fource toe behoort) is een voorbeeld van een voortgaande schaalvergroting in de wereldwijde onderdelendistributie, ook in Europa. Vanaf het moment dat LKQ in 2011 het Britse Euro Car Parts overnam en in 2013 Sator, ging het hard. GPC nam daarop het Franse Alliance Automotive over. Al snel werden deze regionale spelers uitgebreid tot Europese platformen. Nog steeds zijn deze marktpartijen niet uitgegroeid. Ze moeten ook wel groeien, want ook zij zien dat de aftermarket op termijn aan grote veranderingen onderhevig is. De koek wordt kleiner en de eters groter.

Europa

Naast de twee onbetwiste marktleiders GPC en LKQ zijn er in Europa nog een aantal grote spelers actief. In Oost-Europa is het beursgenoteerde en oorspronkelijk uit Polen afkomstige Intercars een speler van formaat, ook online. Het vooral in de Duitstalige regio’s aanwezig SAG (Swiss Automotive Group) heeft net als Intercars de grens van 2 miljard euro omzet doorbroken. Het Duitse WM Autoteile is eveneens een miljardenbedrijf, dat in de relatief drukbezette Benelux-markt plannen heeft om verder te groeien. PHE, de moedermaatschappij van onder andere Geevers, AD/Doyen en de webshop Oscaro, heeft een omzet van bijna twee miljard euro, maar lijkt tegen de grenzen van zijn groeiambities aan te lopen. PHE heeft al tweemaal een beursgang zien mislukken en de eigenaar, de Amerikaanse investeringsmaatschappij Bain Capital, zou volgens insiders actief op zoek zijn naar een partij die PHE zou willen overnemen.

Werkplaatsconcepten

De onderdelenmarkt is ogenschijnlijk een groeimarkt, maar het is vooral een veranderende markt. Natuurlijk is er de voorlopige groei van het wagenpark, mits de bevolking blijft toenemen, maar de tijd komt dat er onder invloed van de EV-transitie en over the air diensten minder vraag naar onderdelen zal zijn. Het zijn weliswaar duurdere onderdelen (voor ADAS en EV met name), maar waarvan de marges naar verwachting structureel kleiner zullen zijn. Dat leidt tot de noodzaak van een groter klantenbestand en een hoger uurloon. Dat laatste zal door de klant alleen geaccepteerd worden als er een degelijk dienstenpakket, met onder andere over the air updates en upgrades, tegenover staat.

Deze ontwikkeling leidt misschien ook tot minder werkplaatsen, wat bovendien bespoedigd kan worden door certificatieprocessen zoals het aanstaande SERMI. Momenteel investeren de grote onderdelendistributeurs mede in het kader van hun schaalvergroting vooral in een strategische binding met het autobedrijf voor de langere termijn en dan met name middels werkplaatsconcepten. Daar profiteren vooral de autobedrijven van, mits ze openstaan voor een nauwe samenwerking. Die brengt uiteraard ook verplichtingen met zich mee. Vrijheid, blijheid is een motto uit een verleden tijd. Professionele ondernemers accepteren een sterke vorm van commitment.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
Meest bekeken berichten
Recente reacties