Met name elektronische voertuiginformatie en deels ook technische trainingen van het merkkanaal blijven volgens merkspecialistenvereniging ECSA niet of lastig toegankelijk voor autobedrijven buiten de kolom fabriek-importeur-dealer. Dat zou blijken uit tussentijdse resultaten van de kliklijn die ECSA in november 2016 in het leven riep.
De tot nu toe binnengekomen reacties bevestigen volgens woordvoerder Jur Ooijman het beeld dat autofabrikanten vaak ICT-randvoorwaarden hanteren om ‘binnenkomen of downloaden’ te bemoeilijken. Daardoor kunnen universele garages bijvoorbeeld niet altijd de elektronische onderhoudsboekjes invullen. “Ze worden gewoon afgeschermd.” Ook de toegang tot technische trainingen via het merkkanaal is een heikel punt, blijkt uit de respons op de kliklijn. Daarbij zit het probleem zowel in de mogelijkheid tot deelname aan een training als in de gevraagde bedragen. In de ogen van ECSA is ook dat een vorm van informatie afschermen. De kliklijn heeft betrekking op een brede reeks categorieën: elektronica, motor (mechanisch), aandrijving, onderstel, remmen, bodywork, accessoire in de auto, accessoire aan de auto. Ooijman wil de al ingezonden reacties van autobedrijven, samen met de nog komende input, verwerken in een dossier. Dat wordt met het oog op lobbywerk in Brussel doorgespeeld naar Bovag.