Met name elektronische voertuiginformatie en deels ook technische trainingen van het merkkanaal blijven volgens merkspecialistenvereniging ECSA niet of lastig toegankelijk voor autobedrijven buiten de kolom fabriek-importeur-dealer. Dat zou blijken uit tussentijdse resultaten van de kliklijn die ECSA in november 2016 in het leven riep.

De tot nu toe binnengekomen reacties bevestigen volgens woordvoerder Jur Ooijman het beeld dat autofabrikanten vaak ICT-randvoorwaarden hanteren om ‘binnenkomen of downloaden’ te bemoeilijken. Daardoor kunnen universele garages bijvoorbeeld niet altijd de elektronische onderhoudsboekjes invullen. “Ze worden gewoon afgeschermd.” Ook de toegang tot technische trainingen via het merkkanaal is een heikel punt, blijkt uit de respons op de kliklijn. Daarbij zit het probleem zowel in de mogelijkheid tot deelname aan een training als in de gevraagde bedragen. In de ogen van ECSA is ook dat een vorm van informatie afschermen. De kliklijn heeft betrekking op een brede reeks categorieën: elektronica, motor (mechanisch), aandrijving, onderstel, remmen, bodywork, accessoire in de auto, accessoire aan de auto. Ooijman wil de al ingezonden reacties van autobedrijven, samen met de nog komende input, verwerken in een dossier. Dat wordt met het oog op lobbywerk in Brussel doorgespeeld naar Bovag.

Merkspecialisten

ECSA is de koepel van de merkspecialisten Vetos (Toyota), PCA (Peugeot en Citroën), VSR (Renault en Dacia) en MBSG ( Mercedes). De oproep om praktijkvoorbeelden te melden is gericht op de eigen achterban, maar ook input van andere autobedrijven is welkom. Sinds de invoering van de Monti-wetgeving is de vrijgave van (technische) informatie verplicht gesteld. De vertaling van theorie naar praktijk is echter al jaren een weerbarstige materie.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties