Niet iedereen omarmt direct de op 14 juli jongstleden gepresenteerde klimaatplannen van de Europese Commissie. Arnd Franz, ceo LKQ Europe, staat weliswaar achter de klimaatdoelstellingen maar ziet meer ruimte voor alternatieven voor de door de EC ingezette focus op battery cars only.
“Het Fit for 55-voorstel van de Europese Commissie is een overheidsinmenging in de keuzevrijheid van de consument”, aldus Franz. “In plaats van ambitieuze doelstellingen vast te stellen en een gelijk speelveld voor innovatie te creëren, selecteert de Europese Commissie elektrische batterij-voertuigen voor onze toekomstige individuele mobiliteit. Ondanks het gebrek aan infrastructuur, de onzekere duurzaamheid van batterijen, de veiligheidsrisico’s en daarbij nog de enorme, door de belastingbetaler gefinancierde subsidies die nodig zullen zijn om het allemaal te laten slagen.
Eerlijker beleid
Synthetische brandstoffen zullen samen met waterstof nodig zijn om de CO2-doelstellingen te realiseren. Zonder de volumes uit de automobielsector zullen schaalvergroting en kostenverlaging voor de productie en distributie van deze brandstoffen veel moeilijker te realiseren zijn voor alle andere sectoren. Met een eerlijker Europees beleid zou het bestaande Europese wagenpark van meer dan 300 miljoen voertuigen nog in het huidige decennium CO2-vriendelijk kunnen worden.
1,6 miljoen Europese banen en meer dan 200.000 bedrijven in de sector auto-onderhoud en -reparatie staan op het spel! Tijd om te stoppen met dromen en de innovatieve en ondernemende geest van Europa de vrijheid te geven.”