Autoglobe is de nieuwe garageformule van LKQ Benelux-France die zich volledig richt op dealerholdings. LKQ speelt hiermee in op de groeiende behoefte onder merkdealers om hun marktaandeel in de aftermarket te behouden. De formule komt beschikbaar voor dealers in Nederland, België en Frankrijk.
De formule werd op 20 juni aangekondigd tijdens de presentatie van de Aumacon Dealerholding Top-100 in Amsterdam. Autoglobe is de overkoepelende naam voor de nieuwe garageformule en bestaat uit drie subconcepten die zich op verschillende delen van de aftermarket richten. Autowelt richt zich op premium- en exclusieve merken, Automonde legt de focus op de Europese volumemerken en Auto Orient wordt het label voor de Aziatsiche merken.
Eén label
Vishal Durgaram, directeur Customer Channel Management & Sales Excellence bij LKQ Benelux-France, ziet dat steeds meer dealerholdings zich willen aansluiten bij een universeel garageconcept: “Daarbij is de wens dat alle locaties binnen de dealerholding hetzelfde label kunnen voeren en dat is vandaag, gezien de huidige spreiding van de garageconcepten, niet mogelijk. Een andere uitdaging is dat het bedienen van oudere auto’s en vreemde merken niet in de bestaande bedrijfsprocessen past en dat de nodige kennis, data en equipment hiervoor vaak ontbreken. Daarnaast zijn ook de behoeftes en verwachtingen rond marketing en ondersteuning anders bij dealerholdings dan bij een single point universeel autobedrijf.”
De Autoglobe-concepten bieden ondersteuning op het gebied van marketing en techniek, alsook toegang tot universele data en equipment. Lease Service Partner, inmiddels ook een formule van LKQ, geeft daarnaast toegang tot de gestuurde leasemarkt. De eerste Autoglobe-partners gaan in september live.