Als je niet meegaat met de ontwikkelingen dan word je uiteindelijk een werkplaats voor oldtimers. Deze gedachte is de drijfveer voor garagist Menno van Beusekom. De opkomst van (deels of volledige) elektrische mobiliteit beantwoordde hij door de formule NexDrive te omarmen.
Het Limburgse Gennep is daarmee goed voor één van de bijna vijftig NexDrive vestigingen in ons land waar de klanten terecht kunnen voor alle EV-gerelateerde diensten zoals onderhoud en reparatie, of iets ‘simpels’ als het opladen van het voertuig. Als we aankomen staan de BMW i3 en de Carver in NexDrive huisstijl prominent opgesteld bij de laadpaal. “Die Carver is echt een aandachttrekker en biedt een hoog fun-gehalte. We zetten hem daarom onder meer in als vervangend vervoer. Dit is nog de 45km/u-versie, de snellere 85km/u-versie staat in bestelling.”
Van Beusekom is behalve NexDrive deelnemer ook aangesloten bij de garageformule CarProf. Beide zijn merken uit de stal van Alliance Automotive Group Benelux, net als diens vaste grossier is (het voormalige Staadegaard dat tegenwoordig onder de naam PartsPoint opereert). “Ik zit nu vijf jaar bij de club en kan dus mooi vergelijken wat het ons gebracht heeft.” Dat blijkt een hoop te zijn: “We deden 3,5 ton omzet aan aftersales op het moment dat ik instapte. Nu tikken we de miljoen euro aan.”
Beginnen met cijfers
Dat komt niet vanzelf. “Denk niet dat ze je, door simpelweg lid te worden van een universele formule, gouden bergen komen brengen. Zo werkt het niet. Ik draai het liever om: nu ik weet dat alles goed geregeld is kan ik me concentreren op de hoofdzaken. Elke week begin ik met de cijfers. Hoe staan we ervoor?”
Van Beusekom verwijst naar de CarProf rendementservice, een dienst van WESP. “Je haalt het onderbuikgevoel uit de discussie. Het is heel verleidelijk om excuses te hebben voor als het iets minder gaat. Wij zien onze prestaties afgezet tegen onszelf en de concurrentie. In het eerste jaar heeft dat ons een sterke groei opgeleverd, die je uiteraard niet jaarlijks kunt verwachten. Dat gezegd hebbend: sindsdien groeien we gemiddeld wel met zes procent per jaar.”
Het team is vanzelfsprekend meegegroeid. Zo telt de werkplaats inmiddels vijf mensen, waarvan er vier over alle EV-specifieke papieren beschikken (denk bijvoorbeeld aan het NEN 9140-certificaat). “We werken momenteel op volle toeren, verzetten met een klein team een berg werk.” Zo tekenen ze voor 1500 apk’s op jaarbasis en gaan er 125 doorgangen per week doorheen.
Overname
Het is een schril contrast met 2005. In dat jaar kocht de toen twintigjarige Van Beusekom het autobedrijf uit een faillissement. “Ik woon zelf in Gennep en kreeg het faillissement dus snel mee. Zelf werkte ik toen nog voor een andere merkdealer in Gelderland waar mijn ambities op dat moment niet veel ruimte konden krijgen. Zodra ik hoorde van het faillissement heb ik contact gelegd en is het vervolgens eigenlijk heel snel gegaan.”
Autoservice Gennep was op dat moment servicedealer voor Ford en had een eigen schadeherstelafdeling. “Ik ben direct gestopt met de schade-activiteiten. Na de overname had ik 1 monteur en was ik de jongste Ford-servicedealer van het land.” Toen Chevrolet de ambities kreeg om het gamma met voormalige Daewoo-producten in Europa verder uit te bouwen stapte Van Beusekom naar de prille importorganisatie voor een kennismaking. “Ik voelde me er meteen thuis en heb een prachtige tijd beleefd, tot het merk van de markt gehaald werd.”
Die prachtige tijd kwam voor een deel dankzij de elektrische Chevrolet Volt (en die Opel als Ampera verkocht). “Zakelijke klanten geloofden je niet als je voorrekende dat ze geld toe kregen op die auto, dankzij de inruil en alle subsidies. Het bracht ons al vroeg in contact met de specifieke techniek voor elektrische voertuigen. Daarom vind ik NexDrive ook zo goed bij ons passen. Nu de markt in die transitiefase zit kun je mooi ervaring opdoen en jezelf klaar maken voor als er straks echt een serieus marktaandeel aan elektrische auto’s rondrijdt. Doe je dat niet, dan beperk je jezelf uiteindelijk tot de oude techniek.”
Chevrolet verdween van de markt, Van Beusekom koos daarna voor het erkend-reparateurschap van Suzuki in aanvulling op dat van Ford. Met drie organisaties Ford, Nimag en Alliance Automotive achter zich kwam vorig jaar ineens corona om de hoek kijken. “Weet je wat nu zo opvallend is? CarProf was de eerste in die vroege periode om direct te schakelen. Vanuit het hoofdkantoor kwam al snel het besef van de mogelijke impact en direct werden de marketinginstrumenten ingeschakeld. De klant moest weten dat we open zijn, dat we desnoods halen of brengen en dat we na onze werkzaamheden desinfecteren. Dat doen we overigens nog steeds. Feit is dat je op dat soort momenten beseft dat je de goede keuze maakte.”
Zelf doen?
De marketingkant krijgt sowieso veel lof. “Daar kun je wel een dagtaak aan hebben, wil je dat zelf goed doen. Ik weet dat het nu goed gebeurt. Of het nu om mijn website gaat, om sociale media of reguliere huis-aan-huiscampagnes.” Natuurlijk kun je bepaalde diensten ook als autobedrijf afnemen zonder je aan te sluiten bij een formule, maar deze ondernemer weet wel beter. “Een klein voorbeeld: we hebben een appgroepje waarin we elkaar snel even kunnen helpen. Wat voor de één een vreemde auto is, kan voor je collega een routineklus zijn. Of om elkaar met occasions te helpen, al zit op dit moment iedereen wel om aanbod verlegen. Laatst zocht iemand hulp bij het voorbereiden van de kerstkalender. Het is toch top als je elkaar zo kunt helpen!”
Zelf heeft hij een voorraad van vijftig tot zestig auto’s en die komen uit alle windstreken. De showroom laat vooral het model Focus zien en dan liefst in stationuitvoering en met hybride techniek. “Die zijn zo populair hier.” Als erkend Fordreparateur volgt het team verschillende fabriekstrainingen om bij te blijven. Ook de trainingen van NexDrive en TECH360 vinden gretig aftrek. Via TECH360 worden zo nu en dan ook sleutels op afstand ingeleerd, of programmeerwerkzaamheden uitgevoerd.
‘Als onderdeel van een groter geheel kan ik me concentreren op de hoofdzaken’
Klanten van CarProf Gennep profiteren van 24 maanden garantie op de gemonteerde (A-merk) onderdelen (reparatie en uurloon). Een andere belangrijke klantenbinder betreft de pechhulppas. “Die is gratis bij onderhoud en na elf maanden gaat er automatisch een herinneringsbericht naar de klant.” Behalve private klanten komen ook de zakelijke rijders er niets te kort. “LeaseProf is een van de elementen binnen de CarProf-formule, naast bijvoorbeeld Kentekenloket of Garagevergelijker.nl. Dankzij LeaseProf worden leaserijders actief naar ons gestuurd, ook privateleaserijders.”
Wie denkt dat dat vooral kleine auto’s zijn met dito facturen en marges krijgt niet automatisch bijval van Van Beusekom. “Het snelle antwoord is dat de prijzen inderdaad scherp zijn en dat we daar nogal wat diensten tegenover stellen zoals halen en brengen. Als je daar nee tegen zegt, zeg je ook nee tegen die andere leaseauto’s die wel voor een forse klus bij je gebracht worden. Ik denk dat het een totaalplaatje moet zijn. LeaseProf is een mooie toevoeging in dat totaalplaatje.”