In de aftermarket zijn drie trends bepalend voor het langzaam veranderende werkaanbod in de werkplaats, met naast de elektrificatie en digitalisering van de moderne auto tegelijkertijd de veroudering van het bestaande en nog altijd groeiende wagenpark. Deze trends staan soms haaks op elkaar bij het ontwikkelen van een aftersalesstrategie.
Aan de ene kant zorgen elektrificatie en digitalisering voor een verjonging van het wagenpark, die overigens voorlopig beperkt blijft, ook al staat de teller van het aantal in het Nederlandse wagenpark aanwezige batterij-elektrische auto’s (BEV) inmiddels op 520.000. Toch is dat nog minder dan de helft van het aantal hybrides in het wagenpark. Bij elkaar opgeteld zijn elektrische auto’s goed voor ongeveer 15 procent van het Nederlandse personen- en bestelautopark. Daarnaast verkeert connectiviteit als belangrijkste aanjager voor de digitalisering nog altijd in de ontwikkelingsfase.
Aan de andere kant is er de veroudering van het wagenpark, waar Nederland tot voor kort om werd verguisd, maar die inmiddels een Europese trend is geworden. In veel meer landen dan Nederland alleen wordt betaalbare mobiliteit door de consument ingevuld door langer in zijn bestaande auto te blijven rijden. Dat oudere wagenpark zal de komende tien, vijftien jaar nog altijd gedomineerd worden door personen- en bestelauto’s met een verbrandingsmotor (ICE).
Smart cockpit
Stilstaan en blijven doen wat je altijd deed is voor het autobedrijf geen optie. Je zult mee moeten in de veranderende aftersales, al is het maar om tijdig aan de nieuwe leercurve te beginnen. Houd ook rekening met de integratie met door anderen geregisseerde kunstmatige intelligentiesystemen.
Autofabrikanten kiezen voor hun EV-modellen een zogeheten SDV-strategie (software defined vehicle), waarbij het accent nog meer op het softwareplatform komt te liggen. Dat vergroot – zeker voor de op de ICE gerichte autobedrijven – weliswaar de complexiteit, maar biedt, wanneer de mogelijkheden ten aanzien van connectiviteit volledig zijn doorgevoerd, ongekende over the air-functionaliteiten, van dynamische ADAS en navigatie tot updates, upgrades en remote diagnostics. Op de Consumer Electronic Show in Las Vegas (CES 2025) begin januari waren de belangrijkste thema’s wat de auto-industrie betrof software, infotainment, elektrificatie, ADAS en uiteraard kunstmatige intelligentie (AI). Bij elkaar opgeteld komen die vaak technologische digitale hoogstandjes bij elkaar in het concept van de smart cockpit, een concept dat bij Chinese autofabrikanten al langer de basis van de consumentenstrategie is.
Onder andere BMW kondigde op de beursvloer zijn nieuwe smart cockpit-concept aan. Daarbij ging de meeste aandacht uit naar de combinatie van beeldschermen en voorruitprojectie. De integratie met kunstmatige intelligentie is daarbij vanzelfsprekend, want zo denkt het navigatiesysteem met de berijder mee en geeft het de juiste momenten aan om bijvoorbeeld in te sturen voor een bocht, of van rijbaan te wisselen.
Voertuigdata
In zo’n slim interieur, met een belangrijke rol voor één of meerdere in het dashboard geïntegreerde beeldschermen, zijn veel functionaliteiten spraakgestuurd. Door de toepassing van AI wordt de auto empathischer en intelligenter in relatie tot zijn berijder en andere inzittenden. Door de inzet van kunstmatige intelligentie worden, zeker door het merkkanaal, stappen gezet om de binding met de autobezitter en berijder te optimaliseren.
Uiteraard komt bij zo’n initiatief van een autofabrikant de discussie omtrent de toegang tot voertuigdata weer om de hoek kijken, want datastromen zijn daarvoor essentieel. Zo lang ongecensureerde datastromen uit het voertuig niet beschikbaar komen voor de onafhankelijke aftermarket blijft het merkkanaal in het voordeel en zelfs in control bij de nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van connectiviteit en brede digitalisering.
Dynamisch
Een andere opvallende aankondiging tijdens CES-beurs werd gedaan door Toyota en Huawei. Beide ondernemingen stonden weliswaar niet op de beursvloer, maar hun samenwerking werd in de wandelgangen nadrukkelijk besproken. Logisch, want door alle geopolitieke wrijvingen ligt een samenwerking van een Chinese telecomgigant met één van ’s werelds grootste, weliswaar Japanse autofabrikant niet direct voor de hand. Vergeet in deze ook de connectie met Denso niet. Het toont aan dat de aftermarket en de aftersales erg dynamisch zijn en er bij het maken van keuzes een hoge mate van flexibiliteit geboden is.