Week 21, de tiende coronaweek, telde maar vier werkdagen, waarbij de vrijdag na Hemelvaart door veel bedrijven ook niet voluit werd gewerkt. Desondanks was het met een gemiddelde weekomzet per werkplaats van 10.314 euro niet eens zo’n slechte week voor de aftersales.
Dit blijkt uit de meest recente WESP-analyse. Het is de tijd van het jaar dat veel werknemers hun vakantiegeld ontvangen. De verwachting is dat er nogal wat gezinnen in eigen land op vakantie zullen gaan. De auto zal dan tiptop in orde moeten zijn, dus wellicht dat de komende vier weken de werkplaatsen hiervan kunnen profiteren. Moeten ze wel actief met de ‘zomerbeurten’ aan de slag gaan, natuurlijk.
Proactief
Dat is nodig ook, want de aandacht voor de proactieve klantbenadering verslapt een beetje, zo lijkt het. Week 21 laat namelijk een uitzonderlijk laag aantal gemaakte werkplaatsfacturen zien, namelijk 38,1 stuks. Dat gemiddelde lag alleen in week 16 onder de 45 (43,7) en in week 1, maar dat was de week van oud en nieuw.
Gemiddeld
Afgelopen week kregen we van enkele lezers de vraag in hoeverre de in de WESP-analyses gemiddelden ook de echte praktijk weergeven. Bestaat er zoiets als een gemiddelde werkplaats? Natuurlijk is het gemiddelde een som van grote en kleine bedrijven. Zo’n reeks van gemiddelden geeft echter wel een mogelijke trend aan. Bij het vergelijken van je eigen bedrijf met dat gemiddelde is het dan ook belangrijk of de mate waarin je ervan afwijkt te verklaren is en of je daar met enige inspanning verbetering in aan kunt brengen. WESP en de partners in We Support Workshops kunnen daarbij helpen.