Speciaal voor de eisen die elektrische voertuigen stellen heeft OE-leverancier Continental een nieuw wielconcept ontwikkeld. Hierbij bestaat de velg uit twee aluminium delen, de binnenste aluminium draagster met een aluminium remschijf, en de buitenste aluminium velgrand met de band.

In tegenstelling tot conventionele wielremmen grijpt de rem de aluminium remschijf aan de binnenkant aan. De remschijf kan daardoor in een grotere diameter uitgevoerd worden, wat de remprestaties bevordert.

Remenergie

Om de actieradius te vergroten wordt remenergie in een elektrisch voertuig zoveel mogelijk teruggewonnen, zodat de wielremmen minder belast worden. De corrosievrije aluminium remschijf voorkomt tevens de vorming van roest, wat bij ijzeren remschijven gebruikelijk is en tevens het remeffect kan verkleinen. Dankzij het gebruik van lichtgewicht materiaal als aluminium vermindert het nieuwe wielconcept van Continental het gewicht van wielen en remmen. Dat maakt het tevens mogelijk om lichtgewicht constructies toe te passen bij de bouw van elektrische voertuigen. Verder voordelen zijn de veel gemakkelijker vervanging van remblokken en wielen, en het feit dat de remschijf niet onderhevig is aan slijtage.

Wiel en as

Het nieuwe wielconcept is gebaseerd op een nieuwe verdeling tussen het wiel en de as. Het wiel bestaat uit twee delen: de aluminium draagster, die permanent op de wielnaaf bevestigd blijft, en het velgbed, dat op de draagster zit vastgeschroefd. De wielrem is gemonteerd op de wieldrager van de as en grijpt aan de binnenkant aan. Continental zal het nieuwe wielconcept demonstreren tijdens de komende IAA, van 14 tot 24 september in Frankfurt.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties