Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft nog geen groen licht voor de verplichte toepassing van een deeltjesteller bij de apk-keuring van dieselvoertuigen. Het niet verplichten van het gebruik van een deeltjesteller voor de zogenoemde roettest betekent een gemiste kans om bij te dragen aan het verminderen van de uitstoot, iets wat Nederland hoog op de agenda heeft staan.

Nadat een motie van de VVD vorige week voor verwarring in de branche zorgde, heeft het nodige overleg plaatsgevonden tussen het ministerie en branchevertegenwoordigers. Onderdeel van de invoering van de regeling is een overgangstermijn die moet voorkomen dat berijders van een oudere diesel ineens voor hoge kosten komen te staan. Dit was voor de VVD reden om op de rem te gaan staan bij de invoering van de deeltjesteller als onderdeel van de apk voor diesels.

Investeringen

Daarnaast hebben met name de equimentfabrikanten en -leveranciers stevig geïnvesteerd in onder andere typegoedkeuring voor hun apparatuur. Autobedrijven hebben al bestellingen geplaatst. Door de huidige impasse is onduidelijk of het ministerie voor uitstel gaat en of dat voor korte of lange termijn zal zijn. Onduidelijkheid troef dus en wachten op de brief en de eventuele reactie van de Tweede Kamer. Met de verkiezingen van maart 2021 in het vooruitzicht is het belangrijk dat er snel een beslissing wordt genomen en de branche weet waar het aan toe is.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 oktober 2025
Netwerk Omoda & Jaecoo groeit naar twaalf dealer-partners
24 oktober 2025
Apk en betaalbaar onderhoud
23 oktober 2025
Optimal herziet assortiment motorsteunen
23 oktober 2025
BOVAG/RAI: 361.000 nieuwe auto’s in 2026
23 oktober 2025
Sustainable Repair Network AkzoNobel breidt zich uit
23 oktober 2025
VACO: Kwart auto’s rijdt op vierseizoenenbanden
Meest bekeken berichten
Recente reacties