Wie de onderdelenbehoefte van het autobedrijf bekijkt ziet dat er buiten de onafhankelijke onderdelenstroom een behoefte blijft aan origineel. Raymond Scheepers ziet daarom ruimte voor een inkoopplatform dat zich specialiseert in deze OES-delen.
Samengevat ligt de focus van Raymond Scheepers op het verbeteren van de beschikbaarheid van originele onderdelen. Daartoe lanceerde hij onlangs www.departsmanagers.com dat de schakel wil vormen tussen de onderdelencatalogi van de autofabrikanten en de vrije markt. Een logische eerste vraag is dan ook in hoeverre zijn initiatief verschilt van Partslink24 en PSA’s Distrigo, waarin autofabrikanten zelf hun aanbod aanbieden en dat via hun eigen logistiek uitleveren. “Ik ben van mening dat er weinig concurrentie en transparantie is op de markt van de originele onderdelen en daarin brengen wij verandering. In tegenstelling tot reguliere webshops leveren wij strikt B2B.”
Om een optimale oplossing voor de klant te kunnen bieden gaat Scheepers het gesprek aan om de behoefte te inventariseren. “Ons platform www.departsmanagers.com is één van de mogelijkheden. Wellicht past immers een whitelabel-oplossing van ons platform beter in de filosofie van een klant (“GAP management”). Uitgangspunt is steeds transparantie en toegang tot originele delen en daarvoor hebben we de data ter beschikking.”
Raymond Scheepers (zie foto) is na decennia in de wereld der originele onderdelen actief te zijn een eigen platform begonnen: www. departsmanagers.com. “Ik wil de toegang tot originele delen verbeteren en de transparantie in die markt vergroten.”
Volgens de economische lectuur is prijs het gevolg van vraag en aanbod, maar de praktijk is gecompliceerder dan de theorie. Immers, de kopende partij zelf is van invloed op diens beschikbare kortingsstructuren. “De markt voor originele onderdelen kan een stuk transparanter dan ze nu is. Met de database die we hebben gebouwd maken we het onderscheid.”
Scheepers’ platform is een instrument om die transparantie te bereiken. “We brengen vraag en aanbod bij elkaar, we gaan zelf geen magazijnen volleggen, want die zijn er al genoeg in de markt. Maar, stel je voor dat je als merkspecialisten originele onderdelen kunt inkopen volgens condities die niet ver afliggen van grote dealergroepen? Vervolgens heb je als autobedrijf de keuze: gebruik je die extra margeruimte om de eindklant een gunstiger prijs te bieden, kies je voor extra bedrijfsrendement of voor een combinatie? Daar ligt het grote onderscheid van onze oplossing.”
Behalve de genoemde doelgroep der merkspecialisten bedient Scheepers ook (auto)bedrijven met een bredere klantfocus, distributeurs, fleetowners, product-specialisten. “Of je nu merkspecialist bent of een breed georiënteerd autobedrijf, het maakt ons niet uit. Sterker nog, het kan ook voor merkdealers interessant zijn om toegang te hebben tot originele onderdelen van vreemde merken, bijvoorbeeld om inruilers verkoopklaar te maken.”
0 reacties
Waarom naast de merkdealer een berdrijf wat OEM onderdelen verkoopt? Stern biedt al onderdelen aan aan schadebedrijven. Het komt uiteindelijk toch bij de importeur vandaan, die dan zijn dealer netwerk buitenspel zet, of bij de dealer vandaan, met geringe korting/ marge of uit Duitsland waar de prijzen (soms) lager zijn. Geevers wekt volgens hetzelfde concept; alles bestellen bij één levernacier, die iets goedkoper is en het aan huis levert.