Drie kwart van de autobezitters handhaaft ondanks de coronamaatregelen zijn afspraak voor onderhoud of reparatie. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag onder bijna elfhonderd respondenten.
De peiling leert dat 15 procent direct of binnen een paar weken na opheffen van coronamaatregelen alsnog een afspraak wil maken. Daarentegen stelt bijna 8 procent het voorgenomen werkplaatsbezoek langer dan een half jaar uit – of annuleert dit geheel. Han ten Broeke, algemeen voorzitter Bovag: “Die 8 procent staat toch voor bijna 700.000 voertuigen. Ik begrijp best dat onderhoud en reparatie een hoge kostenpost kunnen betekenen en dat veel mensen zich zorgen maken over hun financiën. Maar als je straks de weg op gaat met een onveilige auto, zijn we met z’n allen nog veel verder van huis.”
Apk
Ondanks de coronamaatregelen nam het aantal uitgevoerde apk’s in maart toe met 11,4 procent vergeleken met maart 2019. In april bedroeg de stijging 5,1 procent. In totaal voerden Bovag-autobedrijven in de eerste vier maanden bijna 1,4 miljoen keuringen uit, wat 5,6 procent meer is dan in dezelfde periode vorig jaar.
Van degenen met plannen om een nieuwe of gebruikte auto aan te schaffen, zegt in het onderzoek 60 procent deze aankoop als gevolg van het coronavirus niet uit te stellen. Ruim 20 procent schuift de aanschaf op de lange baan en meer dan 15 procent geeft aan geen auto meer te zullen kopen. Ruim een derde zegt dat de aankoop geen haast heeft en bijna 30 procent maakt zich zorgen over de eigen financiële situatie.
Huur
1 op de 5 mensen met aanschafplannen overweegt huur of (private) lease, waarvan bijna de helft onder invloed van de coronamaatregelen. 6 procent kiest als gevolg van het virus voor de aanschaf van een occasion in plaats van de eerder voorgenomen koop van een nieuwe auto.
Overigens werkt Bovag aan een overkoepelend protocol voor alle ondernemingen in de mobiliteitsbranche. Dat moet duidelijkheid bieden aan klanten, personeel, leveranciers en de ondernemers zelf. Zodoende hoeft bijvoorbeeld een autobedrijf met op dezelfde locatie een tankstation, wasstraat en schadeherstelactiviteiten niet vier verschillende protocollen te gaan hanteren. Het gezamenlijk protocol zal worden voorgelegd aan het ministerie van Economische Zaken.