Op de afgelopen week in de Amsterdamse RAI gehouden vakbeurs Rematec, liet Stellantis zien dat het de autofabrikant serieus is als het gaat om de gekozen remanufacturing-strategie. Op alle fronten wordt hard gewerkt om in 2038 een netto zero CO2-uitstoot te realiseren. Om dat te bewerkstelligen is remanufacturing – als onderdeel van de circulaire economie – een essentiële pijler onder die Stellantis-strategie.

“De werkzaamheden van Stellantis ten aanzien van de circulaire economie zijn gebaseerd op het zogenaamde 4R-model: remanufacturing, repair, reuse en recycle. De reman-strategie van de autofabrikant is gericht op het verlengen van de levensduur van producten en het gebruik ervan. Tegelijkertijd bieden we hiermee een duurzame aanvulling van het assortiment aftersales-onderdelen”, legt Alison Jones, Senior Vice President en hoofd Global Circular Economy bij Stellantis uit.

SUSTAINera

Dat alles gebeurt onder een apart label, SUSTAINera. Een wereldwijde aanpak overigens, waarbij er wat de reman en recycling activiteiten betreft zowel internationaal als lokaal met partners wordt samengewerkt. De uiteindelijke distributie van de onderdelen vind via het eigen Distrigo-netwerk plaats of via het online platform B-parts. Behalve dat Stellantis zich op de netto zero CO2-uitstoot richt op een duurzamere inzet van producten en materialen, is er ook een omzetdoel. In 2030 al heeft Stellantis met haar circulaire omzet een omzet van €2 miljard voor ogen.

Stellantis biedt onder het SUSTAINera-label een breed assortiment remanonderdelen voor personenauto’s aan. Het gaat om momenteel 13.000 onderdelen in 37 verschillende productlijnen, zoals starters, dynamo’s, koppelingen, turbo’s, injectoren, remklauwen, elektronische regelmodules, regeleenheden, multimedia, transmissies, motoren en hoogspanningsaccu’s voor elektrische voertuigen. De SUSTAINera-onderdelen verminderen het gebruik van grondstoffen met gemiddeld 60 tot wel 95 procent, waarbij afhankelijk van het onderdeel de CO2-uitstoot met 30 tot 80 procent lager uitkomt in vergelijking met de productie van nieuwe onderdelen. De wereldwijde verkoop van reman onderdelen door SUSTAINera groeide in 2022 met 19 procent.

Kwaliteit

“SUSTAINera biedt klanten en reparateurs een duurzame en betaalbare oplossing zonder concessies te doen aan de kwaliteit: hier gelden dezelfde prestaties en garantievoorwaarden als bij nieuwe onderdelen, terwijl het milieu wordt gespaard door minder afval, minder gebruik van de hulpbronnen van onze planeet en een kleinere ecologische voetafdruk”, benadrukt Alison Jones. “Rematec bood ons de ideale context waarbinnen we meer verbindingen konden leggen in de dynamische sector van de reman. om nieuwe kansen te grijpen om het bedrijf uit te breiden met nieuwe productlijnen, met nieuwe partners en kernleveranciers uit de hele wereld. We verheugen ons erop de komende weken en maanden de gesprekken verder uit te werken.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 oktober 2024
8 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35