Bij Terlouw in Mijnsheerenland weten ze alles over dieseltechniek. Nu storten ze zich onder de naam Terlouw E-Mobility ook op hybrides en elektrische auto’s. “Het is een interessante ontdekkingstocht”, aldus directeur Peter Terlouw.
Terlouw wil benadrukken dat het starten van Terlouw E-Mobility niet komt omdat het werk aan diesels terugloopt. Integendeel, bij Terlouw Diesel Center is het drukker dan ooit. Het bedrijf is op het gebied van diesels specialist in diagnose en revisie van onderdelen. “Wij zijn uniek in Nederland”, aldus Terlouw. “Ons vak is een niche, heel diep en heel erg smal.”
Volgende stap
Met de opkomst van de elektrische aandrijving ging het bedrijf desondanks nadenken over de toekomst. “Zeker na het dieselschandaal van Volkswagen werd diesel een vies woord”, aldus Terlouw. “Hoewel het nu nog heel goed gaat, weten we dat het aandeel diesels minder gaat worden. Onze kennis wordt dan nog meer een niche. E-mobility is in opkomst, dus dat moest onze volgende stap worden.”
‘E-mobility is in opkomst, dus dat moest onze volgende stap worden.’
Het leidde vorig jaar tot de oprichting van een nieuw bedrijf: Terlouw E-Mobility. Aan het hoofd staat niet Terlouw zelf, maar Robbin Heijerman. De twee kennen elkaar van hun gemeenschappelijke hobby: karten. “Ik wilde me niet zelf in e-mobility verdiepen, maar het uitbesteden. Daarom zocht ik iemand die verstand had van elektrische auto’s, maar die dit niet alleen bij cursussen geleerd had”, vertelt Terlouw. “Toen kwam ik uit bij Robbin.”
Heijerman heeft ondanks zijn jonge leeftijd al veel ervaring met nieuwe technieken. “Als student was ik veel betrokken bij het raceteam van de TU Delft”, vertelt hij. “Vanwege mijn ervaring in karten was ik de coureur. Als zodanig had ik ook inspraak in de opbouw van de elektrische racewagen. Dit gaf een unieke inkijk in hoe een elektrische auto werkt.” Toen Terlouw aan Heijerman vroeg om zijn nieuwe bedrijf op te bouwen en te runnen, werkte hij bij de RDW. Hij lacht: “Eigenlijk was ik wel een beetje klaar met werken op kantoor.”
Kennis behouden
De heren hebben de tijd genomen om het nieuwe bedrijf op te zetten. Sinds begin juni is Terlouw E-Mobility officieel gestart. Tijdens de ledendag van RAI Vereniging was de officiële aftrap. “Nu kunnen we het bedrijf echt onder de aandacht brengen”, aldus Heijerman. “Gelukkig heeft Terlouw al een goede relatie met veel garages en werkplaatsen, en ook met fabrikanten. Dat helpt enorm.” De eerste klanten hebben zich al gemeld. “Bij EV’s en hybrides ontstaat steeds meer vraag in de aftermarket naar diagnose”, aldus Terlouw. “Wij zijn goed in diagnose.”
“Dat is eigenlijk de hoofdreden om met Terlouw E-Mobility te starten”, vertelt Terlouw. “Wij hebben ontzettend veel kennis over de dieseltechniek. Deze expertise kunnen we inzetten voor elektrisch. Het zou zonde zijn om al deze kennis weg te laten vloeien.” Volgens Terlouw is de stap van diesel naar elektrisch helemaal niet zo groot. “Dat valt reuze mee. In feite doen we hetzelfde maar met een andere techniek. Zo’n verandering hebben we vaker meegemaakt bij dit bedrijf. In 1968 begon mijn vader met het reviseren van startmotoren en dynamo’s, nu bieden we high-end diagnose voor het universele kanaal.”
Eerst diagnose
Wel gaat de ontwikkeling bij Terlouw E-Mobility precies tegenovergesteld als het bij Terlouw Diesel Center ging. In eerste instantie ligt de nadruk bij hybrides en elektrische auto’s op het stellen van diagnose. Daarna komt pas het testen van componenten en uiteindelijk het repareren ervan. Dit komt volgens Heijerman omdat de markt voor elektrische auto’s heel anders is. “Traditionele leveranciers van aftermarket onderdelen zijn hier minder aanwezig. Autofabrikanten maken bij elektrische auto’s veel meer onderdelen zelf. Dit biedt voor de aftermarket minder kansen.”
In het pand van Terlouw is een aparte werkplek ingeruimd voor E-Mobility. Een Bosch diagnose-apparaat is toegespitst op elektrische auto’s. Op termijn hoopt Terlouw specifiek monteurs aan te nemen voor E-Mobility maar voorlopig is het vooral Heijerman zelf die hier aan het werk zal zijn. Andere monteurs van het bedrijf kunnen bijspringen als het aanbod groeit. “Alle diagnose-specialisten zijn niveau 4 gecertificeerd”, vertelt Terlouw.
“Vanuit de diagnose gaan we ontdekken wat nodig is”, aldus Heijerman. “De eerste trends zijn nu al zichtbaar. We moeten gaan kijken welk werk bij Terlouw E-Mobility hoort. We gaan bijvoorbeeld wel modules van accupakketten vervangen, maar geen individuele cellen in een module. Werken in een accupakket is echt specialistisch werk, omdat daarna de modules gebalanceerd moeten worden.”
Modelafhankelijk
“Ondanks dat de accu het meest kostbare onderdeel is, vormt het niet de Achilleshiel van een elektrische auto”, stelt Heijerman. “De degradatie van een accu valt in de praktijk reuze mee. Er is veel angst voor, maar dat is onnodig. De accu’s leven langer dan het chassis. En tegen de tijd dat de accu een probleem wordt, dan is daar door ons een oplossing voor ontwikkeld. Dat zien we nu al bij de eerste generatie hybride auto’s. Dit betekent dat de zwakke punten van een elektrische auto modelafhankelijk zijn”, zegt Heijerman. “Dit betekent dat het stellen van een diagnose erg belangrijk is.” Terlouw vult aan: “Zonder de accu is een elektrische auto eigenlijk hetzelfde als een brandstofauto. Per model is er een lijst met bekende problemen. We moeten onderzoeken of we deze problemen dan ook kunnen oplossen met het repareren van componenten.”
Zonder aarzeling noemt Heijerman enkele problemen bij specifieke types oudere hybrides en EV’s op. Deze kennis komt deels uit ervaring die al is opgedaan bij Terlouw E-Mobility, maar deels ook van andere garages. Terlouw heeft een belangrijke helpdeskfunctie, dus veel kennis komt hier samen. “Net zoals bij diesel is de helpdesk bij elektrische auto’s ontzettend belangrijk. Garages moeten ook bij elektrische auto’s eerst zelf de eerstelijns diagnose doen. We kunnen hier niet elke EV gaan repareren”, zegt Terlouw stellig.
Testen en repareren
Volgend jaar hoopt Terlouw E-Mobility vol in te kunnen zetten op het testen van componenten. Heijerman en Terlouw zoeken nog de juiste partners in de markt die ze hierbij kunnen helpen. “We kijken vooral waar behoefte aan is”, zegt Heijerman. Als volgende stap wil Terlouw E-Mobility ook componenten gaan repareren, zoals ze nu ook doen bij dieselonderdelen. “Dat wordt een interessante ontdekkingstocht. Componenten zijn nu nog veelal exclusief per merk.”
Heijerman ziet een belangrijke toekomst weggelegd voor gebruikte componenten. Hiermee kunnen elektrische auto’s op een budgetvriendelijke manier worden gerepareerd. Het moet dan wel duidelijk zijn wat de staat is van zo’n component. Op dit moment kunnen demontagebedrijven dit vaak nog niet testen. Terlouw E-Mobility wil daarom niet alleen componenten voor zichzelf gaan testen, maar deze dienst ook aanbieden aan derden.
Hoe de toekomst van Terlouw E-Mobility eruit ziet, dat weten Terlouw en Heijerman zelf ook nog niet. “De toekomst ligt nog helemaal open”, zo stelt Heijerman. “We zijn flexibel. Als we kansen zien, dan pakken we die. Dat kan zijn met het repareren van accu’s, of het kalibreren van ADAS-systemen, of misschien wel storingen oplossen bij high-end airco’s. Die worden bij elektrische auto’s immers ook steeds belangrijker. We kijken goed waar vraag ontstaat.”
“De komende tijd zal Terlouw E-Mobility blijven veranderen”, verwacht Terlouw. “De nieuwe technieken vormen een nieuwe uitdaging, maar daar zijn we niet angstig voor. Uiteindelijk is het allemaal niet veel anders dan diesel. De techniek is gewoon mooi. Daarom zijn we ook zo enthousiast. Met Terlouw E-Mobility zetten we dit enthousiasme om in een businessmodel. Voor Terlouw is het naast onze werkzaamheden met diesel een logische volgende stap.”