Bij de keuze voor een garageformule is een belangrijke rol weggelegd voor de grossier, waar ondernemers veelal een leven lang trouw aan blijven. Dat bleek onder meer uit de enquete die Aftersales Magazine in het najaar van 2020 hield. Het geldt zeker ook voor Nico Holdinga, die voor zijn in 2019 gestarte universele garage terugkeerde bij AllParts-grossier Harry Banis waar hij als Skoda-dealer al kwam voor onderdelen van de andere merken.
Na de overname van het Skoda-dealerschap in Almere door A-Point en de verhuizing daaropvolgend (zie kader) zijn er nog altijd Skoda-klanten die bij Nico Holdinga komen. “Het zijn meestal klanten van vroeger. Ik denk dat de helft van onze klanten Skoda-rijder is. Nu we een universele garage zijn geworden, zal dat aandeel wel langzaam minder worden, verwacht ik.”
Bij de keuze voor AutoExcellent ging Nico Holdinga onder meer te rade bij zijn grossier Harry Banis, die bij Holdinga om de hoek zit. “Ik wilde ook niet graag naar een andere grossier, dus ben ik gaan kijken naar de formules die Harry Banis aanbood. Ik had mij in eerste instantie aangemeld voor CarXpert, maar toen heeft een buitendienstmedewerker van Group Auto mij ervan overtuigd dat AutoExcellent beter bij ons bedrijf zou passen, ook omdat we dealerervaring hebben, met de uitstraling van een dealer en een grote showroom bijvoorbeeld.”
Elektrisch
Net als in de werkplaats kleuren de VAG-merken het belangrijkste deel van de occasionshowroom. Daarnaast staan er opvallend veel elektrische auto’s, met name i3’s van BMW. “Aanvankelijk was het de bedoeling om alleen maar elektrische auto’s te gaan doen, maar daar was de markt nog iets te klein voor. Toch willen we daarin graag voorop blijven lopen, dus hebben we altijd wel een aardig aanbod elektrische auto’s staan. Toevallig zijn het nu heel veel BMW’s, maar ze kunnen van ieder merk zijn.”
Ook Group Auto heeft voor onderhoud en reparatie aan elektrische voertuigen zijn eigen concept, ev-pro geheten. “Mijn monteur is daarvoor ook op training geweest, die in samenwerking met GMTO wordt gegeven. Dat is een training van drie of vier dagdelen, één keer per maand en daar zal ongetwijfeld een vervolg op komen als er ontwikkelingen zijn. Met maar één monteur vraagt dat wel om goed plannen. Gelukkig startte de training meestal aan het begin van de middag, dus ik was hem nooit de hele dag kwijt.”
In de werkplaats laat Nico Holdinga zien waarom hij zo gefascineerd is door met name die i3. “Andere elektrische auto’s zijn vaak gebouwd op bestaande platformen. Je bent dan voor de plaatsing van de accu aan beperkingen gebonden. De i3 is echt als elektrische auto ontworpen, met het accupakket onderin de bodem, waardoor het gewicht laag ligt en goed verdeeld is. En ook door het gebruik van lichtgewicht materialen als aluminium en carbon is het toch een heel lichte auto, met uitstekende rij-eigenschappen. Vergeleken met een elektrische Golf of een Leaf is het echt een wereld van verschil. En in het interieur zijn heel veel gerecyclede materialen gebruikt, dus daar zit echt een hele filosofie achter. Ik kan daar zeker enthousiast van worden.”
‘Dingen veranderen. Je moet er met een open blik naar blijven kijken.’
Nico Holdinga ziet dat er in verhouding tot de auto met verbrandingsmotor weinig onderhoud aan een elektrische auto zit. “Het onderstel is niet heel anders dan bij iedere andere auto, maar je hebt natuurlijk geen olieverversing, geen bougievervanging en dat soort dingen, waardoor je minder margerijke werkzaamheden hebt. In die zin is het een veel simpeler ding: er zit een elektromotor in en dat is het. De remmen worden veel minder belast en slijten dus ook minder. Het enige wat een beetje slijt, zijn de banden. Al met al zijn de factuurbedragen wel lager.”
Het betekent een aanpassing van het verdienmodel waar Nico Holdinga nu al wel rekening mee houdt. Nou is hij iemand die zich wel vaker heeft aangepast aan een nieuwe situatie. “Waar dingen veranderen, ontstaan ook kansen. Daar moet je mee leren omgaan. Ik zie de vraag naar elektrische auto’s onder particulieren steeds groter worden. Dat heeft misschien ook wel te maken met de hoogte van de benzineprijs. Het aanbod EV’s wordt ruimer, de actieradius wordt groter, dus wordt zo’n elektrische auto voor steeds meer mensen steeds aantrekkelijk.”
Occasions
De occasionverkoop wordt vaak gezien als garantie voor de vulling van de werkplaats. Toch is dat maar ten dele het geval, vindt Nico Holdinga. “Het kan altijd dat mensen hier een EV kopen en hem ergens anders in onderhoud doen, maar er is altijd een gedeelte dat in de buurt blijft. Ik moet wel zelf steeds verder rijden om aan goede occasions te komen. Op dit moment haal ik 90 procent uit het buitenland, de landen om ons heen, tot aan het noorden van Frankrijk. Het heeft vooral te maken met de productie van nieuwe auto’s die stokt, waardoor minder mensen hun oude auto inruilen. Ook grote fleetowners stoten steeds minder auto’s af. Dus ja, aan goede auto’s komen is wel lastiger geworden.”