Tien onafhankelijke Belgische automaterialengrossiers, sluiten zich aan bij het Nederlandse samenwerkingsverband Vrooam. Daarmee krijgt Vrooam een Benelux-status en is het een grensoverschrijdend initiatief van automaterialengrossiers geworden.
“Wat zich overigens niet alleen tot de Benelux zal beperken, denken wij”, stelt Bram Teun Koskamp, die sinds een aantal jaren het voorzitterschap van de Vrooam draagt. “Uiteraard ligt onze focus nu op het uitbreiden van de samenwerking met onze Belgische collega’s, maar er zijn ook al geïnteresseerde grossiers uit Duitsland in beeld”, benadrukt Koskamp. Door de uitbreiding naar het zuiden, komt de totale gebundelde inkoopkracht van de inmiddels dertig automaterialen- en bandengrossiers uit op ongeveer 200 miljoen euro. Een forse krachtenbundeling dus.Competitief
Ondanks hun huidige Full Fource afspraken – waarbij zij zich voor een groot deel van hun inkoop op LKQ-Fource verlaten – zijn alle grossiers geheel in handen van onafhankelijke ondernemers. Koskamp: “De reden van de samenwerking is vrij eenvoudig. Wij moeten er voor zorgen om een serieuze partner voor onze leveranciers te zijn en te blijven. Dat we door onze gezamenlijkheid, in het geweld van de strijd om de klant, niet worden overvleugeld door onze belangrijkste leverancier(s). Een eigen gezicht inclusief het zijn van een strategische inkooppartner, moet ons competitief houden.”Nieuwe bestuursleden
Wouter Ide en Vincent Smet van respectievelijk Ide Automotive en Smet Auto-onderdelen treden namens de Belgische collega’s toe tot het Vrooam-bestuur. Zij stellen: “Wij hebben na gezamenlijk overleg besloten, om samen met onze collega’s in de Benelux de krachten te bundelen. Dit om de strategisch positie van onze ondernemingen in de aftermarket te kunnen blijven verzekeren zeker na de overnames die Fource afgelopen jaar in België heeft gedaan. We blijven zeker loyale Fource-partners maar willen wel ons eigen gezicht kunnen behouden. In de samenwerking met Vrooam komt het beste van twee werelden samen.”De tien nieuwe Belgische partners zijn:
Auto Speciaal | St Katelijne Waver |
Eldis | Ieper |
Van den Eynde | Heusden-zolder |
Ide Automotive | Pittem |
Maes | Minderhout |
Phillibert | Lier |
SDS Car Parts | Stekene |
Smet Auto-onderdelen | Betekom |
TAS Auto-onderdelen | Aalst |
Timmermans | Lommel |
De Nederlandse grossiers die tot nu toe Vrooam-NL vormden zijn:
Auto Indus | Woerden |
Bachaus | Landgraaf |
Broekhuizen | Tilburg |
Doetam | Doetinchem |
Eurami | Naarden |
Gamo | Beverwijk |
Grundeken | Den Haag |
Hamu | Harderwijk |
Hofland | Rotterdam |
Keulen | Bergen |
Koskamp | Den Ham |
Lantinga | Stadskanaal |
Leo de Groot | Hillegom |
Remto | Den Haag |
Rijpma | Roden |
Roskamp | Stadskanaal |
Twimva | Enschede |
Van Silfhout | Doetinchem |