Het zeventigjarig bestaan van de Amsterdamse automaterialengrossier Autotechnica valt samen met een ander bijzonder moment. Bedrijfsleider Richard Wijkstra doet een stap naar voren, terwijl eigenaar Berry Jansen zich wat meer naar de achtergrond begeeft.

Autotechnica mag het zeventigjarig jubileum vieren, zelf verwacht Berry Jansen volgend jaar zijn veertigste jaar bij de ‘club’ te vieren. “Het wordt tijd het rustiger aan te doen, wat meer op de achtergrond te zijn”, legt de bekende ondernemer uit. Zijn verleden als Brezan-franchisenemer kent nog een stille getuige in de vorm van een gekregen bronzen plaket aan de muur. De banden met de huidige moeder van de Brezan-erfenis, Alliance Automotive Group Benelux, zijn nog altijd nauw getuige het lidmaatschap van diens Precisium grossiersformule, inclusief de eigen NAPA-producten.

Voor bedrijfsleider Richard Wijkstra leverde de nieuwe situatie een mooie kans om de stap naar voren te maken en als compagnon toe te treden. “Richard kent het bedrijf maar ook ons rayon als zijn broekzak”, vertelt Jansen. “Sinds hij binnenkwam heeft hij zich altijd bewezen en steeds meer verantwoordelijkheden naar zich toe getrokken. Kwam met goede suggesties, die daadwerkelijk snel effect hadden. Daarnaast waarderen klanten hem, dat vind ik minstens zo belangrijk.”

Twee werelden

Als compagnon toetreden betekent vertrouwen hebben in de toekomst van het bedrijf en de sector waarin het opereert. In de grossierswereld is consolidatie aan de orde van de dag en dan is er nog de energietransitie waar de hele sector voor staat. “Spannend, zeker”, erkent Wijkstra. Om snel te vervolgen: “Met een netwerk zoals Precisium achter ons heb je het beste van twee werelden, je blijft die onafhankelijke ondernemer die zelf keuzes maakt en met korte lijnen actief is. Je profiteert echter ook van de slagkracht die zo’n grote speler met zich meebrengt. Denk aan het huismerk NAPA, aan de waaier van formules waar onze klanten uit kunnen kiezen. Ik heb alle vertrouwen in de toekomst.”

Tijdens ons gesprek komt er regelmatig een telefoontje tussendoor. “Het is knetterdruk, je zou bijna een klantenstop overwegen. Het allerbelangrijkste is immers dat klanten de service krijgen die ze van ons gewend zijn. Te snel groeien kan dat in gevaar brengen, dus daar waken we voor.”

Optimalisatie

Door intern de organisatie en de processen te optimaliseren verzetten ze inmiddels met het team hetzelfde werk als normaliter gedaan zou worden met een extra teamlid. De automatisering en de magazijninrichting spelen daarin een belangrijke rol. “Kenmerkend voor ons is dat iedereen elkaars werk kan overnemen, dus we zijn heel flexibel en dat vind ik belangrijk.” Inclusief parttimers telt het team nu 19 mensen. “We kunnen er nog wel twee bij gebruiken”, schetst Jansen de situatie.

Uiteindelijk, als het team is uitgebreid dan krijgt Wijkstra ook weer meer tijd om buiten de muren van het bedrijf zichtbaar te zijn. “Bij bestaande en nieuwe klanten over de vloer komen, da’s cruciaal”, aldus de compagnon.

Momenteel rijden er zeven routes. Diesels, stuk voor stuk. “De overgang naar elektrisch is voor onze routes nog niet haalbaar”, zegt Wijkstra. “We hebben het geprobeerd maar met onze 350 km op een dag blijkt deze afstand niet op één acculading mogelijk. En tussentijds laden is er niet bij in ons type werk. Bovendien moet je ook rekening houden met het bereik als het vriest en de verwarming op volle kracht moet werken, terwijl de accu al minder capaciteit biedt vanwege de kou. Misschien dat de volgende generaties voertuigen hier beter in presteren, voor nu slaan we over.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 september 2024
13 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38