Autodelen stijgt in populariteit

Een derde van de consumenten (34 procent) ziet het delen van auto’s en het gebruik van digitale platformen voor autodeeldiensten als een serieus alternatief voor eigen autobezit.

capgeminiTegelijkertijd beschouwt ruim de helft van de consumenten (56 procent) autodeeldiensten als Uber, Didi en BlaBlaCar als aanvulling op het eigen autobezit. Dit blijkt uit het zeventiende Cars Online rapport van Capgemini, Beyond the Car, een jaarlijks terugkerend onderzoek van Capgemini onder ruim 8.000 consumenten uit acht landen (Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten). Verder blijkt dat autofabrikanten al actief inspelen op de veranderende wensen van de consument door te investeren in autodeeldiensten, via overnames van bedrijven en door samenwerking te zoeken met andere partijen.

Jongeren

Uit het rapport blijkt dat jongere autokopers (18-34 jaar) de autodeeldiensten vaker als aanvulling op het eigen autobezit beschouwen (64 procent). Ook in markten als China (77 procent) en India (63 procent) ligt dit percentage hoger. Verder onderstrepen de uitkomsten in het rapport het belang voor autofabrikanten om te investeren in autodeeldiensten: tweederde van de respondenten (66 procent) geeft aan dat een automerk een belangrijke rol speelt in hun keuze voor een autodeeldienst. Daarmee zouden de autodeeldiensten een belangrijk onderdeel kunnen worden in de salescyclus van nieuwe auto’s.

Veranderend consumentengedrag

Kai Granbow, hoofd Automotive bij Capgemini, zegt: “De autoverkoop zit wereldwijd in de lift. Het is een gouden tijd, maar tegelijkertijd is duidelijk dat deze fase niet eeuwig zal standhouden. Autofabrikanten realiseren zich dat ze moeten reageren op veranderend consumentengedrag om te kunnen blijven groeien. Door actief te investeren in autodeeldiensten creëren zij niet alleen nieuwe inkomstenbronnen, maar krijgen ze ook de kans zich op een andere manier te positioneren en zo een nieuwe relatie met consumenten op te bouwen die overwegen om op korte termijn een auto aan te schaffen.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2977 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters