Autofabrikanten willen vernieuwing IAA

Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt groeit de kritiek van autofabrikanten op de (vandaag gestarte) IAA. Zowel over het concept als over de locatie bestaat onvrede: niet meer passend bij de tijdgeest, te duur en onvoldoende flexibel.

Er zouden al alternatieve locaties de ronde doen. Eind deze week vindt volgens het Handelsblatt overleg plaats tussen de industrie en brancheorganisatie VDA.

“De betekenis van autoshows is veranderd”, zegt BMW-topman Nicolas Peter. “In de toekomst moet niet zozeer het product maar de technologie centraal staan. En de prijs-/prestatieverhouding dient te kloppen.” BMW heeft zijn vierkante meters en budget met bijna twee derde gereduceerd ten opzichte van de IAA in 2017. Een deel van de bespaarde middelen is gestoken in de nieuwe, eigen huisbeurs NextGen, gehouden in juli.

Alternatieve locaties

BMW bevindt zich in goed gezelschap. Zo zette Daimler een streep door dertig procent van de oorspronkelijk beoogde standruimte. Voor de presentatie van hun nieuwe auto’s kiezen fabrikanten vaker dan voorheen alternatieve locaties. Zeker dertig merken slaan de beurs zelfs geheel over. Er resteren nog steeds circa achthonderd exposanten, maar dat is toch een daling van twintig procent ten opzichte van 2017; in vloeroppervlak uitgedrukt gaat het om zestien procent minder vierkante meters.

Congressen

De fabrikanten vinden dat de digitalisering en transitie naar elektrisch rijden nopen tot nieuwe tentoonstellingsvormen, meer debat en dialoog. De klassieke aanpak met stands worden ervaren als niet meer eigentijds. Zo zouden steden voortaan, net als gebeurt bij de Olympische Spelen, kunnen kandideren als IAA-locatie. In ruil voor zo’n door hen op te tuigen ‘mobiliteitsvent’ zou de auto-industrie dan kunnen mee-investeren in de betreffende regio, bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe infrastructuur voor mobiliteit.

Evolutie

Ook de VDA probeert de beurs aan te passen, in de richting van een platform waar voor de vakbezoekers congressen plaatsvinden. Ook moet er voor de bezoeker meer te beleven zijn in plaats van alleen maar te bekijken. Messe Frankfurt, verhuurder van het beurscomplex (waar ook tweejaarlijkse de Automechanika plaatsvindt), waakt voor al te radicale vernieuwing. “We zien meer in evolutie naar een mobiliteitsbeurs. Daarmee is de IAA op de juiste weg”, aldus een woordvoerder.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *