Autoverkoop 2018 groeit 10,7 procent

Afgelopen maand zijn in Nederland 35.410 nieuwe personenauto’s geregistreerd en dat is 10,7 procent meer dan in februari 2017.

Uit de officiële verkoopstatistieken van Bovag, RAI Vereniging en RDC blijkt dat de toename in de eerste twee maanden van 2018 met 94.220 nieuwe auto’s 13,4 procent bedraagt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Privélease

De populariteit van privélease onder consumenten is inmiddels evident. Uit de cijfers valt op te maken dat het aantal particuliere autokopers in januari en februari met 3,4 procent afnam ten opzichte van een jaar geleden. De categorie auto’s die juridisch in bezit is van leasemaatschappijen, maar op naam van de berijder wordt geregistreerd bestaat tegenwoordig voor het overgrote deel uit privéleaseauto’s en steeg dit jaar juist, met maar liefst 51,5 procent naar 11.697 stuks.

Compacte modellen

De groei in privélease is in de eerste maanden van 2018 aanzienlijk groter dan de afname van het aantal particuliere kopers. Daarbij zijn voornamelijk de meest compacte modellen populair, aangezien de top-drie van auto’s in deze categorie tot en met februari bestaat uit de Kia Picanto, Toyota Aygo en Skoda Citigo.

Meest verkochte modellen 2018:

  1. Volkswagen Polo: 3.300
  2. Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan): 2.862
  3. Kia Picanto: 2.477
  4. Ford Fiesta: 2.445
  5. Renault Clio: 2.373

Best verkochte automerken 2018

  1. Volkswagen: 12.480
  2. Opel: 8.004
  3. Renault: 6.938
  4. Peugeot: 6.601
  5. Kia: 6.213

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar