Bestelwagenmarkt elektrificeert snel

De transitie van diesel naar elektriciteit is de belangrijkste verandering waar de markt voor lichte bedrijfswagens de komende vijf jaar mee te maken krijgt, een markt die bovendien in omvang zal toenemen.

Dat zijn enkele uitkomsten van de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2021, een trendrapport van RAI Vereniging, dat voor de tweede keer verschijnt. De eerste keer was in 2019.

Rapporteerden meer bedrijven over het eerste kwartaal van 2021 nog een afname van de omzet ten opzichte van 2019 dan dat er bedrijven waren die een toename meldden, over zes maanden verwachten de meeste bedrijven een toename van de omzet te kunnen melden. Bijgevolg zal ook het wagenpark van lichte bedrijfswagens toenemen. Een toenemend aantal bedrijven kijkt daarbij naar verduurzaming van de vloot, lees: oriënteren zich op elektrisch vervoer.

Elektrisch

Weliswaar is op dit moment nog maar 3 procent van het wagenpark lichte bedrijfswagens volledig elektrisch, maar de verwachting is dat in 2025 al 42 procent van alle bedrijfswagens volledig elektrisch is aangedreven. Huub Dubbelman, voorzitter sectie Personen- en Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging: “De markt voor elektrische bestelbussen komt langzaam op gang. De ervaring leert dat met een snel groeiend aanbod en dalende prijzen, het marktaandeel ook groeit. Dat gebeurde ook bij de personenauto’s waar in 2017 het aandeel elektrisch nog geen 2 procent was en afgelopen jaar al was gegroeid naar 20 procent.”

Merken

De meest voorkomende merken lichte bedrijfswagens zijn Volkswagen en Mercedes-Benz, onafhankelijk van de omvang van de vloot. Bij de keuze voor een specifiek merk speelt betrouwbaarheid veruit de belangrijkste rol. Kennelijk presteren deze twee merken op dat gebied het beste. De top 5 wordt aangevuld door Renault, Ford en Opel, die vooral bij grote(re) fleets voorkomen. Bij kleine fleets komen ook Toyota en Fiat in de top 5 voor.

De merktevredenheid voor lichte bedrijfswagens is over het algemeen negatief en een stuk lager dan voor personenauto’s. RAI Vereniging verklaart dit uit het feit dat er veel langer met bedrijfswagens wordt gereden, waardoor meer onderhoud en reparatie nodig zijn.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *