Car-Pass: minder tellerfraude import Nederland

De afname is het resultaat van de uitwisseling van tellerstanden tussen Car-Pass en de RDW. Ook aan Nederlandse zijde is men content: volgens de RDW was vorig jaar bij 1,8 procent van alle Belgische voertuigen die naar ons land werden geëxporteerd sprake van fraude. In 2017 was dat nog 2,6 procent.

Liefst Duits

De voertuigen die uit Nederland geïmporteerd worden zijn relatief oud (bijna vijftien jaar) en hebben gemiddeld iets meer dan 130.000 kilometer op de teller staan. Volkswagen en Mercedes voeren de importcijfers aan. Afhankelijk van het merk noteert Car-Pass grote verschillen in het aandeel teruggedraaide tellers. De Duitse merken bleken de meest geliefkoosde doelwitten van de fraudeurs. Hier geldt volgens Car-Pass (een initiatief van de brancheorganisaties Febiac, Goca en Traxio) de wetmatigheid ‘Hoe hoger de tellerstand, hoe groter de kans op fraude.’

Aantal imports uit Nederland 9.691
Ontvangen km-standen van RDW 125.226
Gem. aantal km-standen per importvoertuig 12,9
Aandeel oldtimers (≥25j) 21,2%
Gemiddelde leeftijd bij import 14,8
Gemiddelde kmstand bij import 130.749
Aandeel fraudegevallen 6,5%
Gemiddelde fraude (km) -105.651
Aantal exports naar Nederland 28.144
Verzonden kmstanden naar RDW 228.277
Gem. aantal kmstanden per exportvoertuig 8,1
Aandeel fraudegevallen (cijfers RDW) 1,8%

België

Tellerfraude met eigen occasions kwam vorig jaar in België 1648 keer aan het licht. Daarbij werd de teller gemiddeld met 64.326 kilometer teruggedraaid. Een Iveco Daily bestelwagen uit 2011 onderging een wel erg drastische verjongingskuur. Zijn tellerstand verminderde van 572.670 naar 65.173 kilometer. In totaal deelden 11.848 ondernemingen uit de autosector vorig jaar 16,1 miljoen kilometerstanden mee aan Car-Pass. Dat zijn gemiddeld 2,5 registraties per ingeschreven voertuig. Voor een Volkswagen Sharan uit 2012 werd de hoogste kilometerstand genoteerd, namelijk 999.981 kilometer.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar