Column: Groen

Half juni stond er in diverse Duitse media een advertentie waarbij de voorzitster van Die Grünen werd afgebeeld als een Moses met haar tien geboden. De advertentie was geplaatst door een lobbyclub die wordt gefinancierd door enkele fabrikanten en politici die hun plannen gedwarsboomd zien door Die Grünen. Zij krijgen de bibbers van de kleur groen. Nu ben ik niet direct de grootste pleitbezorger voor alles wat groener moet, maar ik hoop wel dat we ons allemaal inspannen om de opwarming van onze aardkloot tegen te gaan. Alle beetjes helpen daarbij. Iedereen weet en ervaart toch wel dat wat betreft fossiele brandstof de rek eruit is. Het moet anders, maar weinigen zetten grote stappen. In dat geval keert de wal het schip.

Er stonden nogal wat onwaarheden op die stenen tafelen. Op internet waarschuwden de providers daar al voor. Dat er onwaarheden (beter gezegd: leugens) in stonden, was niet zo gek. De lobbygroep achter de advertentie bestaat niet direct uit voorstanders van de vergroening van de maatschappij. Ze willen alles bij het vertrouwde fossiele oude laten. Daarin staan ze niet alleen. De vraag is echter of de maatschappij daar nog in meegaat. Hoe oneerlijk het volgens sommigen ook is, het feit dat de rechter in ons land Shell veroordeelt tot het sterk verbeteren van zijn duurzaamheidsbeleid is een teken aan de wand. De Europese Centrale Bank gaat in 2022 nationale banken verplichten om bij het verstrekken van krediet aan bedrijven rekening te houden met vergroening. Wie geen milieuplan heeft, kan zijn bankrelatie wel vergeten. Accountants gaan de jaarverslagen erop beoordelen. Er komen gouden tijden aan voor keurmerken.

Elektrisch rijden is ook onderdeel van de duurzaamheidsgolf die gaande is. Adviesbureau Roland Berger stelt in de recentelijk gepubliceerde Disruptie Radar op basis van consumentenonderzoek in achttien landen dat de transitie naar elektrische mobiliteit in full swing is. Het gezamenlijke wagenparkaandeel (personenauto’s) van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen in de achttien onderzochte landen ligt inmiddels op 5 procent. Nog 95 procent te gaan, maar toch… Nederland staat op nummer één als het gaat om de groeivooruitzichten voor elektrische mobiliteit. Op consumentenniveau ziet de toekomst voor de EV er op basis van deze ‘radarbeelden’ in ons land goed uit. Uit de Disruptie Radar blijkt verder dat de potentiële EV-koper al lang niet meer alleen naar Tesla kijkt. Door het grote aanbod bij meerdere merken komt de moderne pionier van de EV zelf achteraan in de groene rij te staan.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1662 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *