Europese ambities EuroStocks krijgen vorm

EuroStocks wil dé vindplaats zijn voor voertuigen, onderdelen, accessoires, banden en wielensets in binnen- en buitenland. Het aantal partners en klanten groeide al hard afgelopen jaren. Om verdere groei te realiseren verhuist het de .nl website naar het wereldwijde .com-domein. Dat vraagt het nodige van de achterliggende techniek.

Om dat op waarde te schatten eerst een kleine geschiedenisles. Het is alweer 15 jaar geleden als Exportwagen.eu het levenslicht ziet. Dat platform wil autobedrijven helpen bij het ontginnen van de lucratieve exportmarkt. Het mes snijdt aan twee kanten: meer gegadigden voor dezelfde occasionvoorraad en dus betere prijzen. Door het te centraliseren krijgen klanten met de spreekwoordelijke druk op de muisknop toegang tot vele extra markten. De groei die Exportwagen.eu doormaakt smaakt naar meer en in 2010 ontstaat een tweede portal, specifiek voor auto-onderdelen: Webwinkel voor Auto’s.

Vijf jaar geleden valt de beslissing om beide labels te voorzien van één en dezelfde technische basis: een gedeeld platform. Oprichter Rolf Westgeest blikt terug op dat proces: “We zijn lang van mening geweest dat twee afzonderlijke websites met ieder hun eigen basis en doelgroep de beste weg was. Ashit Shah (huidige ceo AutoFacets, red.) probeerde ons in 2015 al te overtuigen van het tegendeel. We waren ervan overtuigd dat we op het juiste spoor zaten en sloegen het advies in de wind, om er twee jaar later alsnog de wijsheid van in te zien. Dat tekent de waarde van een goede partner in mijn ogen. Niet met je meepraten, maar het beste advies willen geven. Ook als je dat op dat moment niet wilt horen.”

Van 2 naar 1

Op dat moment betekent zo’n beslissing een forse investering want in feite begin je grotendeels weer opnieuw. “Achteraf denk je wel: hadden we het maar eerder gedaan. We hebben zo veel koppelingen met externe partijen dat het al snel loont om dat niet twee keer maar slechts eenmaal te hoeven bouwen. En om het gehele platform met alle interne en externe koppelingen vervolgens bij de tijd te houden, onderschat niet wat de impact daarvan is.” AutoFacets heeft succesvolle integraties geïmplementeerd met ruim 25 toonaangevende automotive OEM’s en met zowel wereldwijde als regionale remarketing-portals in Europa zoals mobile.de, Marktplaats.nl, 2dehands.be en EuroStocks.com. Mede op basis daarvan hebben AutoFacets en EuroStocks recent afgesproken de jarenlange samenwerking weer met vijf jaar te zullen verlengen.


AutoFacets is al meer dan 15 jaar een vertrouwde digitale transformatiepartner van EuroStocks. Als toonaangevende technologieleverancier voor de automotive gemeenschap levert AutoFacets digitale transformatie op tempo en schaal.


AutoFacets heeft het EuroStocks platform vanaf de basis ontworpen met mogelijkheden om grote hoeveelheden data te beheren, voor complexe derde partij integraties, met een schaalbare software-architectuur, een hoge performance en optimale SEO. Een van de krachten van het nieuwe platform is de mogelijkheid het vast te knopen aan verschillende partners via zogeheten API’s. Het platform koppelde al met Marktplaats.nl, Mobile.de en 2dehands.be, belangrijke doelgroepen voor de aangesloten bedrijven, maar ook met een partij zoals Hexon dat het automatisch ontvangen en doorplaatsen van de advertenties faciliteert naar ruim 250 andere portalen. EuroStocks.com wil de komende jaren verder groeien in Europa. En dus koppelen met veel meer partijen, niet alleen door advertenties te zenden maar juist ook om advertentiedata te ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan Woocommerce of maatwerk webshops koppelen via beschikbare API connectors om veel meer auto-onderdelen en banden/velgen te kunnen gaan adverteren.

En dat heeft nogal wat voeten in aarde, erkent Vice President Technology bij AutoFacets, Sandip Maniar. “De groei die van verschillende kanten op ons afkomt is exponentieel. Aan de ene kant zijn er de databronnen, terwijl ook het aantal aangesloten contractpartners hard groeit. Schaalbaarheid is dus cruciaal voor een platform zoals dit. Daar onderscheiden we ons, want stabiliteit is voor een business-to-business omgeving cruciaal. Klanten verdienen hun brood ermee, dus elke storing moet voorkomen worden.”

Gelukkig heeft Autofacets veel ervaring met automotive software, uiteenlopend van DMS koppelingen van Keyloop, IFS, Incadea, Movec, Fordonsdata, etc; datakoppelingen met bijna alle OEM’s tot en met het bouwen en doorontwikkelen van B2B E-commerce platformen van partijen als LKQ, iGarage, Louwman, ALD en nog veel anderen.

Automotive E-commerce

Zowel bij Autofacets als bij EuroStocks.com voelt het na al die jaren samenwerken alsof de Automotive E-commerce nog steeds in de kinderschoenen staat. Terwijl bijvoorbeeld de online B2B verkoop van nieuwe auto-onderdelen een miljardenbusiness is geworden wereldwijd. De lastigheid blijft keuzes maken waar je de uren en de Autofacets IT-specialisten aan laat werken. Onderhoud, veiligheid en performance van het platform is bijvoorbeeld altijd nodig. En je wilt elk kwartaal een doorontwikkeling maken van de juiste tools voor kopers en verkopers. Waardoor het online aanbod, bezoekers en omzet blijven groeien.

Dit kan je als autobedrijf niet allemaal alleen bewerkstellingen. Autobedrijven hebben grofweg twee opties: zelf iets inrichten of aanhaken bij een bestaand iets. “We bieden het beste van die twee werelden”, aldus Westgeest. “Zelf doen betekent dat je ook moet zorgen voor alle updates en dan heb ik het niet alleen over vormgeving of het introduceren van nieuwe features. Nee, juist de veiligheid-kritische updates die steeds tussendoor plaatsvinden. Of de update om koppelingen werkend te kunnen houden op alle systemen. Of het nu om een pc-gebruiker gaat of om een mobiele gebruiker met zijn iPhone of Android toestel. Door dat als autobedrijf niet allemaal zelf te doen, maar een kundige leverancier in te schakelen, kun je je weer concentreren op het zakendoen en geld verdienen. Doordat wij die kosten van een voortdurende ontwikkeling over een brede klantenkring kunnen spreiden blijven de kosten voor de gebruiker laag. Het staat – in tijd en geld – niet in verhouding tot iets zelf willen optuigen.”

Wet der grote getallen: optimale schaalbaarheid
AutoFacets heeft een geavanceerde en volledig geautomatiseerde advertentie levenscyclus ontworpen om de voorraad van dealers te publiceren op de verschillende remarketing platforms. Met deze geavanceerde oplossing kunnen dealers regels configureren voor hun remarketing advertentie-eisen. Meer dan 200.000 advertenties worden actief beheerd door AutoFacets’ oplossing op toonaangevende Europese remarketing platforms.
Met het geavanceerde technische ontwerp van het nieuwe dealers onboarding proces, kan EuroStocks gemakkelijk nieuwe dealers onboarden en hun nieuwe e-commerce webshop starten binnen enkele uren. Meer dan 725 dynamisch gegenereerde webshops zijn volledig functioneel en ontvangen op regelmatige basis orders.
Op het gebied van performance kunnen EuroStocks partners een nieuw voertuig of product creëren of indienen in minder dan een seconde via EuroStocks API. Elke maand worden er meer dan 150.000 advertenties voor voertuigen en producten gecreëerd via EuroStocks partners.
AutoFacets heeft de CDN-oplossing gebouwd voor EuroStocks, meer dan 1,5 miljoen beelden worden elke 20 dagen verwerkt met deze oplossing.
AutoFacets heeft het EuroStocks SaaS Platform ontwikkeld met een klein team van vier mensen en voegt steeds meer mogelijkheden toe met scrum en incrementele ontwikkeling.
Met AutoFacets technisch ontwerp is het EuroStocks platform nu in staat om onbeperkt nieuwe remarketing kanalen toe te voegen en kan het exponentieel groeien rond remarketing diensten.

Afbeelding boven: De combinatie van auto-aanbod en onderdelen, allemaal online afrekenbaar binnen Europa, van uitsluitend professionele bedrijven: dat is de kern van het internationaal groeiende Eurostocks platform.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.