IAA trekt fors minder bezoekers

Een slotweekend met ruim 150.000 bezoekers heeft de IAA een eindscore van meer dan 560.000 bezoekers bezorgd. Dat waren er in 2017 nog 810.000 en in 2015 nog 930.000. Destijds barstte kort na de beurs het dieselschandaal in alle hevigheid los.

Sindsdien heeft de auto-industrie onder toenemende druk gestaan, van politici, juristen, consumenten en milieuorganisaties. Dit zorgde voor een internationaal klimaat dat anno 2019 stukken minder auto minded was dan enkele beursedities terug.

Voor de buitenwacht was de IAA ditmaal het symbool van een industrie die onvoldoende onderneemt om haar producten milieuvriendelijk te maken. Een weinig aanlokkelijk uitgangspunt voor de exposanten, waarvan er de nodige afhaakten, tot leedwezen van brancheorganisatie VDA (Verband der Automobilindustrie). Waren er in 2017 nog zo’n duizend stands in en rond de beursgebouwen in Frankfurt, ditmaal stopte de teller al bij 836. 

Testdrives

VDA-president Mattes erkent de “moeilijke omstandigheden”, maar houdt zich naar buiten toe optimistisch. Bezoekers konden zich volgens hem uitleven op “spannende belevenisformats” (offroad parcours, testdrives) en in “volle hallen” (zonder te vermelden dat tientallen automerken ditmaal wegbleven). De IAA verandert volgens de VDA-president van enkel een autobeurs in een alles omvattend “mobiliteitsplatform.” Voortbordurend op die koers wordt editie 2021 – aldus Mattes – “nog spannender, rijker aan belevenis en gerichter op dialoog.” De digitale reikwijdte van de IAA was overigens, met meer dan een half miljard virtuele bezoekers, een veelvoud van het aantal mensen dat daadwerkelijk kwam kijken.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *