Voor kleine autodealer resteren de kruimels

De tien allergrootste Nederlandse dealerholdings namen vorig jaar bijna 33 procent van de totale autoverkoop voor hun rekening. Voor de circa driehonderd kleinere autodealers resteren de kruimels, blijkt uit de jongste uitgave van het jaarlijks dealerholdingonderzoek van Aumacon.

Het allereerste exemplaar overhandigde Aumacon-directeur Clem Dickmann (links) aan Paul Zijm, dga van de Zijm Holding. Haar stijging van positie 55 in 2018 naar positie 29 in 2019 markeert de trend van schaalvergroting. Was in 2013 het totale marktaandeel van de honderd grootste holdings 64,7 procent, vorig jaar klom dat naar 77,9 procent. Voor de overige circa driehonderd dealerbedrijven resteert nog maar zo’n een vijfde van de markt; de verwachting is dat de komende jaren veel kleine dealers van de grote volume- en premiummerken hun bedrijf alsnog zullen (moeten) overdragen aan Top-100 bedrijven.

Kleine dealers

Dat betreft in veel mindere mate de dealers van merken als Suzuki, Mazda, Mitsubishi en Honda. Deze worden veelal gedistribueerd via een fijnmazig netwerk van relatief kleine dealers. De interesse van de grote dealerholdings voor deze bedrijven en merken is volgens Aumacon “doorgaans uiterst gering”.
Top-10 Top-50 Top-100
2004 17,5% 33,5%
2005 19,0% 38,7%
2006 19,1% 40,1%
2007 21,1% 42,0%
2008 21,5% 42,9%
2009 23,2% 44,3%
2010 23,4% 45,5%
2011 22,9% 46,1%
2012 24,4% 50,0%
2013 24,7% 52,2% 64,7%
2014 25,7% 53,6% 66,1%
2015 27,8% 54,8% 68,3%
2016 29,7% 59,3% 73,4%
2017 30,6% 60,5% 74,7%
2018 32,6% 64,1% 77,9%

Van Mossel op kop

Opvallend in het nieuwe overzicht is dat een einde is gekomen aan het jarenlange lijstaanvoerderschap van de beursgenoteerde Stern Groep. Vorig jaar verkocht Stern 29.306 nieuwe (bestel)auto’s; 1,9 procent minder dan in 2017 en niet voldoende om de ambitieuze Van Mossel Automotive Groep nog langer voor te blijven. Vooral door tal van overnames klom Van Mossel naar een verkooptotaal van 31.375 stuks, bijna 30 procent meer dan in 2017. De totaalmarkt klom vorig jaar overigens met 5,1 procent. Op plek drie en vier staan Emil Frey Nederland (v/h PGA Nederland) en Dealer Groep Pon. Tesla Motors– dat uitsluitend via (8) eigen outlets en internet verkoopt – is nieuw in de Top-10. Binnen dit topgezelschap realiseert Amega veruit het hoogste verkoopaantal per vestiging (1.326 stuks per vestiging). Van Mossel (532) en Stern Groep (444)  blijven daar ruimschoots op achter.

Fusies

Door tal van fusies en overnames kent editie 2019 van de Aumacon Dealerholding Top-100 negen nieuwe ‘gezichten’. Allereerst het fusiebedrijf Janssen Van Kouwen Automotive op plek 24. Verder: Zwartepoorte (75), Auto Smolders (77), Sutherland (79), Gerritse Hendriks (84), Jacob Schaap (86), Ambergen (89), Content Autogroep (91), en Auto Flevo (93).  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †