Kwart nieuwe auto’s elektrisch

26 procent van de nieuw geregistreerde personenauto’s in 25 Europese landen in november betrof een elektrische auto. In november 2020 was dat 16 procent en in november 2019 nog maar 4 procent.

Dat blijkt uit een analyse van Jato Dynamics over de cijfers van de 25 grootste Europese landen, feitelijk de Europese Unie minus Bulgarije, Cyprus, Finland, Griekenland en Malta, plus Zwitserland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.

Het aandeel van diesels in de nieuwverkoop in november liep terug van 32 procent in 2019 tot 27 procent in 2020 en 18 procent in 2021. Benzineauto’s maakten in november 2019 nog 62 procent van de nieuwverkoop uit, in 2020 was dat gedaald tot 54 procent en in 2021 tot 53 procent.

Jato verklaart de sterke groei van EV’s deels door een toegenomen belangstelling van het publiek, gecombineerd met een sterk veranderde houding van overheden en autofabrikanten ten aanzien van voertuigen met een lage uitstoot. Overigens blijkt uit cijfers van RDC dat in Nederland in 2021 al bijna de helft van de registraties een elektrische auto (batterij elektrisch plus (plug-in) hybride) betreft.

Top 5

De populairste auto in de 25 Europese landen is de Renault Clio, met 16.353 registraties in november 2021, op de voet gevolgd door Dacia Sandero (16.263), Peugeot 208 (16.261) en Peugeot 2008 (16.169). De Volkswagen T-Roc volgt op enige afstand (15.234).

De top 5 van batterij elektrische auto’s wordt aangevoerd door de Tesla Model 3 (10.739 registraties), gevolgd door de Renault Zoe (8658), Dacia Spring (5746), Tesla Model Y (5347) en Skoda Enyaq (5041).

Onder de plug-in hybrides is de Peugeot 3008 het meest populair met 3855 registraties, gevolgd door de Volvo XC40 (3437), Ford Kuga (3109), Mercedes-Benz GLC (2815) en Mercedes-Benz A-Klasse (2640).

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3423 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.