Steeds meer autobedrijven investeren in één of meer laadpalen voor de deur. Dat is niet zo gek, want de laadinfrastructuur begint een marketinginstrument te worden om potentiële werkplaatsklanten aan te trekken, net zoals bijvoorbeeld Van der Valk klanten trekt met Tesla-laadzuilen en zijn eigen multimerkenlaadpalen. Hoewel er momenteel een verhevigde discussie gaande is om e-fuels te stimuleren, zorgt met name de zakelijke markt voor een versnelling van het aandeel EV’s in het wagenpark. Een onomkeerbare trend heeft zich in de autobranche vastgebeten.

Laadpalen bij huis, kantoor, winkelcentrum of tankstation… De laadinfrastructuur mag dan volgens velen achterblijven bij de vraag, je breekt inmiddels je nek over de laadpalen. De elektrische rijder, ook de zakelijke, wil nu eenmaal ook bij een kort bezoek de mogelijkheid hebben om even bij te tanken, al is het maar voor 40, 50 kilometer, een eis die de berijder van een benzine- of dieselauto niet heeft. Zo zie je dat de EV-transitie ook tot ander klantengedrag kan leiden.

Autobedrijven zullen bij deze ontwikkeling en denktrend moeten aanhaken. Het autobedrijf kan een koppeling maken met een eigen laadpas, die gekoppeld is aan een spaarprogramma voor punten die een onderhoudsbeurt, een reparatie of een bandenwissel opleveren, als onderdeel van een privéleasecontract of een mobiliteitsabonnement. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de klant voor een laadpaal of oplaadmoment het belangrijk vindt dat het snel gaat, dat er iets te doen is op de locatie en dat snel betaald kan worden. Een goede toegankelijkheid wordt op prijs gesteld, evenals enige flexibiliteit als het gaat om het kunnen laten staan van de EV-bolide. Dit zijn allemaal zaken die via een app inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Dat kan ook een specifieke merk-app van de connected auto zijn.

Inmiddels hebben veel dealers en een toenemend aantal universele garages – met name bij de werkplaatsconcepten – één of meerdere laadpalen bij de deur. Behalve voor hun directe klanten kunnen zij eveneens een positionering kiezen als buurtlaadpaal, een e-vuurtoren voor de zoekende klant. Op die manier wordt de laadpaal een marketinginstrument.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
2 juli 2025
Occasionverkopen H1 nagenoeg gelijk
2 juli 2025
1,0 procent meer apk’s in eerste halfjaar
2 juli 2025
Breeman verder als Dusseldorp
2 juli 2025
Zwarte goud
2 juli 2025
‘Liever een klein baasje dan een grote knecht’
Meest bekeken berichten
Recente reacties