Laadpaalmarketing

Steeds meer autobedrijven investeren in één of meer laadpalen voor de deur. Dat is niet zo gek, want de laadinfrastructuur begint een marketinginstrument te worden om potentiële werkplaatsklanten aan te trekken, net zoals bijvoorbeeld Van der Valk klanten trekt met Tesla-laadzuilen en zijn eigen multimerkenlaadpalen. Hoewel er momenteel een verhevigde discussie gaande is om e-fuels te stimuleren, zorgt met name de zakelijke markt voor een versnelling van het aandeel EV’s in het wagenpark. Een onomkeerbare trend heeft zich in de autobranche vastgebeten.

Laadpalen bij huis, kantoor, winkelcentrum of tankstation… De laadinfrastructuur mag dan volgens velen achterblijven bij de vraag, je breekt inmiddels je nek over de laadpalen. De elektrische rijder, ook de zakelijke, wil nu eenmaal ook bij een kort bezoek de mogelijkheid hebben om even bij te tanken, al is het maar voor 40, 50 kilometer, een eis die de berijder van een benzine- of dieselauto niet heeft. Zo zie je dat de EV-transitie ook tot ander klantengedrag kan leiden.

Autobedrijven zullen bij deze ontwikkeling en denktrend moeten aanhaken. Het autobedrijf kan een koppeling maken met een eigen laadpas, die gekoppeld is aan een spaarprogramma voor punten die een onderhoudsbeurt, een reparatie of een bandenwissel opleveren, als onderdeel van een privéleasecontract of een mobiliteitsabonnement. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de klant voor een laadpaal of oplaadmoment het belangrijk vindt dat het snel gaat, dat er iets te doen is op de locatie en dat snel betaald kan worden. Een goede toegankelijkheid wordt op prijs gesteld, evenals enige flexibiliteit als het gaat om het kunnen laten staan van de EV-bolide. Dit zijn allemaal zaken die via een app inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Dat kan ook een specifieke merk-app van de connected auto zijn.

Inmiddels hebben veel dealers en een toenemend aantal universele garages – met name bij de werkplaatsconcepten – één of meerdere laadpalen bij de deur. Behalve voor hun directe klanten kunnen zij eveneens een positionering kiezen als buurtlaadpaal, een e-vuurtoren voor de zoekende klant. Op die manier wordt de laadpaal een marketinginstrument.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1789 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.