Laagste veiligheidsscores Renault en Dacia

Testinstituut Euro NCAP heeft in 2021 59 veiligheidsscores gepubliceerd. Daarvan waren er 33 voor nieuwe automodellen en 26 voor varianten van bestaande modellen. 22 auto’s kregen vijf sterren, 7 auto’s kregen er vier. Het lagere echelon van auto’s met twee, één, of helemaal geen sterren wordt geheel bezet door Renault en zijn budgetmerk Dacia.

Dat blijkt uit het jaaroverzicht in cijfers dat Euro NCAP heeft gepubliceerd. Uit de cijfers blijkt ook dat de helft van de geteste nieuwe auto’s op enigerlei wijze geëlektrificeerd is. Daarbovenop werden nog eens achttien auto’s getest waarvan elektrische of hybride varianten zijn verschenen.

ADAS

Veiligheidssystemen als ADAS werden ook aan tests onderworpen. Daaruit kwamen grote verschillen naar voren. Het best presteerden de Subaru Outback en de Nissan Qashqai met scores van 95 procent, dankzij het vooruitstrevende noodremsysteem AEB, rijbaanassistentie, snelheids- en aandachtsassistentiesystemen. Onderaan scoorden de Dacia Spring (32 procent) en de Renault Zoe (14 procent) het slechtst waar het aankwam op veiligheidssystemen.

Nieuwverkoop

Van de nieuwe auto’s die in 2021 zijn verkocht heeft 93 procent een geldige veiligheidsscore van Euro NCAP. Van 7 procent is de score verlopen of is nooit een score opgemaakt. In de eerste negen maanden van 2021 werden 9 miljoen nieuwe auto’s verkocht in de EU. Hiervan had 73 procent vijf sterren, 16 procent vier sterren en 11 procent drie sterren of minder.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3423 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.