Minder banden in oktober

Volgens de analyses van de ruim duizend bij WESP aangesloten, voornamelijk universele autobedrijven werden er in oktober gemiddeld per bedrijf 71 personenautobanden verkocht en gemonteerd. Dat is ruim 11 procent minder dan de 80 stuks die in oktober vorig jaar werden verkocht en gemonteerd. Dat resultaat valt wat tegen, mede omdat het apk-volume in oktober juist hoog was. De afgelopen jaren vindt ruim 50 procent van de bandenverkoop bij een universeel autobedrijf plaats rond de apk.

Natuurlijk gaat het om een gemiddelde. Er zijn altijd autobedrijven die wel een plus laten noteren, zoals er ook bedrijven bij zijn waar de min wat groter uitvalt. De gedaalde bandenafzet werd uiteraard ook gevoeld door de grossiers die actief zijn met de bandenverkoop.

Oorzaken

Dat de bandenverkoop in oktober tegenviel, heeft volgens diverse spelers in de branche meerdere oorzaken. Ten eerste zijn er gewoonweg minder kilometers gereden. Met andere woorden: het thuiswerken heeft directe invloed op de bandenverkoop. Dan is er de switch van de afgelopen jaren naar all-seasonbanden. Winterbanden werden – zeker door de particulier –veelvuldig verruild voor all-seasonbanden en die zitten dus relatief vers onder de auto. Weliswaar zijn de bandenwissels in de zakelijke markt inmiddels op gang gekomen, maar de particulier wisselde tot nu toe weinig. Daar komt het negatieve reisadvies van de overheid bij, waardoor slechts weinigen naar de wintersportgebieden zullen rijden. En het mooie weer, dat begin november doorzette, stimuleerde een vroege bandenwissel ook al niet. Opvallend was dat het gemiddelde prijsniveau wel steeg, zowel ten opzichte van oktober vorig jaar als ten opzichte van september. Dat heeft tot gevolg dat de omzet in euro’s minder hard daalde (-7 procent) dan de aantallen (-11 procent). Overigens is de cumulatieve daling van het bandenvolume over de eerste tien maanden – ondanks corona – slechts 2,4 procent. Echt somber over de eerste tien maanden hoeven we dus niet te zijn, ook al had iedereen in oktober een beter resultaat verwacht. De maanden november en december worden cruciaal voor een goed, of toch iets minder goed 2020.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1590 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *