Nepadverteerders duperen autobedrijf Uden

Zijn bedrijf in Uden is sinds jaar en dag aanbieder van premium personenwagens. Onbekenden bleken onlangs uit naam van Van der Rijt te adverteren met auto’s die ze niet daadwerkelijk in bezit hebben maar wel tegen (te) scherpe prijzen aanbieden. Potentiële kopers wordt gevraagd een aanbetaling te doen. Na de overboeking treedt radiostilte in. Het is een praktijk die in juli vorig jaar ook aan het licht kwam bij de Mengelers Groep.

Profielfoto

Op zijn website constateert Van der Rijt dat “overal waar geld verdiend wordt, mensen proberen het op een oneerlijke manier te doen”. Het gaat volgens hem altijd om jonge auto’s met weinig kilometers, waarvoor blijkens de conversatie op Whatsapp meerdere gegadigden zouden zijn – reden voor het verzoek om een financieel voorschot. De profielfoto van de Udenaar en zijn telefoonnummer (overigens op 1 cijfer niet kloppend) blijken van internet geplukt. Nadat een autokoper Van der Rijt erop attendeerde, schakelde hij de politie in. De advertenties zijn verwijderd, maar “ik verwacht de komende dagen wel mensen op de stoep die hun auto komen ophalen. Dan mag ik ze gaan uitleggen dat ze zijn opgelicht.” Onduidelijk is hoeveel mensen slachtoffer zijn geworden van de nep-advertenties.

Occasionwebsite

Op de sociale media krijgt Van der Rijt intussen volop adhesie. ‘Waardeloos dat je zelf je best doet om een eerlijke en goede zaak op te bouwen en dat zulke oplichters je naam binnen aantal dagen onderuit halen’; ‘Schandalig dat men tweet op het succes van andermans goede naam’; ‘succes met alle rompslomp die erbij komt kijken’. Tegelijk klinkt kritiek op de bedotte kandidaat-kopers: ‘Als ik een auto gaat kopen, ga ik eerst toch persoonlijk langs om de auto te bekijken’; ‘vreemde kopers hoor. Je gaat eerst een auto bewonderen bij John’. Ook krijgt in de tientallen reacties de bewuste occasionwebsite het verwijt te laks op te treden tegen fraudeurs. Van der Rijt zelf zegt op zijn website “zwaar ziek van deze praktijken” te zijn.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *