Niet meer zo ‘gestaalde perfektie’

Er worden nog nieuwe auto’s verkocht en uitgeleverd, maar nieuwe model-introducties staan officieel ‘on hold’. Van dit soort berichten worden potentiële kopers en de huidige eigenaren zenuwachtig en dat is nooit goed voor het marktpotentieel en de restwaardeontwikkeling. Dit halve jaar zijn er 2616 Mitsubishi’s geregistreerd, waarvan vijftien procent door de branche zelf. Dat is niet alleen fors hoger dan de 4,4 procent over bouwjaar 2019. Over de bouwjaren 2018 en 2017 komt dat percentage zelfregistraties respectievelijk op 1,3 en 1,01 procent uit.

Ons land telt al met al 135.690 Mitsubishi’s met een kentekengewicht tot 3,5 ton, of het nu ‘gele’ of ‘grijze’ kentekens betreft. Een op vier betreft een Outlander, wat het model de populairste verschijning van het merk maakt. Als we de eigenwijze schrijfwijze van de modellen Space(-)Star negeren komen we op vrijwel hetzelfde aantal auto’s. Alleen, de compacte mpv van 15-20 jaar geleden (op Carisma-basis en gebouwd in Born) is onvergelijkbaar met de vrijwel gelijk hetende kleine hatchback. Geen nipte tweede plaats dus. 

De Colt komt met diens kwarteeuw omspannende loopbaan wel op de tweede plek, met dertigduizend stuks zelfs. Officieel omspant de Colt-carrière trouwens vijftig jaar maar in ons land zijn geen exemplaren terug te vinden in het actieve park die ouder zijn dan 30 jaar. Vanaf 2014 houdt het op, dus jonger evenmin.

Fiscaliteitsvrienden

Het merk dat ten tijde van die Colts, Lancers en Galants een trouwe klantenschare bediende, wist ineens de bestverkochte auto van ons te land te hebben. Pardon, meest geregistreerde. Veel nieuwe klanten voor het merk en de dealers, maar dat brengt alleen wat als het duurzaam is en leidt tot klantentrouw. De zakelijke rijders kiezen volgende keer echter gewoon wat dan fiscaal gunstig is en daarmee werd ineens de Tesla Model 3 de registratiekoning. Wat het merk in 2014 in een jaar aan Outlanders PHEV wegzette kostte ze na 2015 vervolgens vier jaar.

Het was ooit een breed leveringsprogramma met sedans, hatchbacks, mpv’s, pick-ups en serieuze terreinwagens. Die laatste, de Pajero’s in al hun verschijningsvormen, telt 2500 stuks in ons actieve park. Dan tel ik de Pajero Pinin nog mee, wat eigenlijk gewoon valsspelen is. Houden we er dus nog 2100 over… Het argument waarmee de Pajero van de markt verdween is min of meer gelijk aan de motivatie van de fabrikant om Europa maar te gaan vergeten.

De L200 is nog zo’n voorbeeld van een serieuze auto maar kansloos om grote aantallen te gaan doen in onze markt. (Het zijn er momenteel duizend.) De compacte SUV ASX sluit juist wel aan en dat vertaalt zich terug in bijna veertienduizend geregistreerde auto’s. De markt schuift nu echter van C-segment SUV’s naar die in het B-segment zoals de T-Cross van VW of de Captur van alliantiegenoot Renault.

Vooral benzines

Als voorloper met elektrische aandrijving kunnen we bovendien concluderen dat de circa honderd i-MIEV’s geen deuk in het spreekwoordelijke pakje boter krijgen. Nee, hybride dat is in aantallen een belangrijke, wel elf keer zo veel als het aantal diesel personenauto’s. Mitsubishi heeft met 2600 personenauto’s zelfs meer lpg-auto’s dan diesels. Dit is exclusief de 5000 diesels op grijs kenteken, maar zelfs als we die wel meerekenen dan is nog altijd 77 procent een benzineauto en 15,8 procent hybride.

Je zou op basis van de recente registratiecijfers makkelijk kunnen concluderen dat er weinig over is van de zichzelf ooit nog ‘de gestaalde perfektie’ noemende autofabrikant. (Bewust met k geschreven, want zo deden we dat nog in de vorige eeuw.) Zuur voor de dealers die jaren, soms decennia, hebben geïnvesteerd in het merk. Feit is wel dat dat een Europese bril betreft, reden waarom de fabrikant zich wil concentreren op lucratievere markten. Een poging, ingegeven door een recordverlies en zeker niet uit rijkdom. Niet echt een troost voor de dealers in den lande.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *