Op naar de 900 banden grens

De maand oktober was een prima bandenmaand. Door?de bij WESP aangesloten universele autobedrijven werden ruim 13 procent meer banden verkocht dan in oktober vorig jaar. De verkoopprijs bleef in oktober gelijk.

Die gelijkblijvende verkoopprijs is een trend die al een paar maanden aanhoudt. Daarmee lijkt de erosie van de bandenprijs tot staan te zijn gekomen. De verwachting is dat het gemiddelde verkoopvolume van de met WESP samenwerkende autobedrijven met de relatief goede verkoopmaanden november en december in het vooruitzicht – uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden – dit jaar rond de 900 stuks zal uitkomen. 

Distributie

Een vergelijking met de voorgaande jaren laat zien dat het universele autobedrijf in het bandensegment een belangrijke speler is geworden. Niet voor niets dat de grote onderdelendistributeurs Fource, Partspoint en nu ook Distrigo (PSA) komend jaar nadrukkelijker op de bandendistributie zullen inzetten. De laatste doet dat onder andere met het eigen merk Reliance (zomer- en winterbanden) en ook Hankook. Partspoint en Fource  hebben – ieder met een individuele merkportfolio – onder andere Inter-Sprint als strategische partner. Op de Automotive Expo in Rotterdam en eerder al in Eindhoven bleek de focus van Fource op de productgroep banden tenminste duidelijk.

Verdieping

Binnen Vaco, en zeker onder de leden van de brancheorganisatie, heeft de in het vorige nummer van Aftersales Magazine breed besproken strategische keuze van Euromaster om zich te richten op het bandenspecialisme, veel bandenspecialisten tot nadenken gezet. Er zijn meer bandenspecialisten die zich afvragen of de ingezette verbreding van hun dienstenpakket met reparatie en onderhoud wel houdbaar is. Juist een bewuste keuze voor het bandenspecialisme, met ondersteltechniek als verdieping, lijkt voor sommige bandenbedrijven een duurzamer verdienmodel dan breed in reparatie, onderhoud en bijvoorbeeld apk te investeren. Los van de vereiste investeringen in apparatuur, kennis en medewerkers is een 100 procent positionering als universeel autobedrijf wellicht een brug te ver. 

Bandenspecialisten vragen zich vaker af of zij wel in reparatie en onderhoud moeten blijven investeren

Overigens zal de keuze voor onderstelspecialisme ook niet zonder investeringen gaan. Met name ADAS, een onlosmakelijk onderdeel van dat specialisme, vergt ook investeringen in apparatuur en kennis.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1699 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *