Verkoop aanhangwagens nadert piek van 2008

Met in totaal 11.724 stuks lag de verkoop van nieuwe aanhangwagens in het eerste halfjaar 6,8 procent boven dezelfde periode in 2017. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RDC.

Houdt de opwaartse trend aan, dan wordt voor heel 2018 uitgegaan van circa 22.500 exemplaren. Dat is weliswaar het hoogste niveau in de laatste tien jaar, maar nog steeds onder het pre-crisisniveau van 2008, toen nog bijna 24.500 exemplaren werden geregistreerd.

Verkoopniveau

Als gevolg van de economische crisis staakten destijds veel ondernemers hun investeringen in nieuw materieel. De aanhangerverkoop daalde naar krap 14.000 stuks in 2013. Sindsdien stijgt het verkoopniveau jaarlijks met zo’n 1.500. Vooral autobedrijven, aannemers en hoveniers kopen meer aanhangwagens als gevolg van de aantrekkende economie. De afzet van aanhangwagens voor voertuigtransport steeg 7,3 procent ten opzichte van een jaar geleden. Verder werden 4,9 procent meer aanhangers verkocht om bouwmaterieel te vervoeren. De vier bestverkochte merken in Nederland zijn traditiegetrouw van eigen bodem: de Brabantse fabrikanten Hapert, Anssems (foto), Saris en Henra. Samen zijn ze goed voor een marktaandeel van 44,9 procent in de eerste helft van 2018, tegen 48,4 procent afgelopen jaar.

Occasions

Ook de markt voor gebruikte aanhangwagens zit dit jaar in de lift. Tot en met juni werden er 5.089  verkocht. Dat is 7,1 procent meer dan in de eerste helft van 2017. In dat groeitempo kan de tweedehandsmarkt volgens Bovag dit jaar eindigen op tienduizend stuks.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †