Met in totaal 11.724 stuks lag de verkoop van nieuwe aanhangwagens in het eerste halfjaar 6,8 procent boven dezelfde periode in 2017. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RDC.

Houdt de opwaartse trend aan, dan wordt voor heel 2018 uitgegaan van circa 22.500 exemplaren. Dat is weliswaar het hoogste niveau in de laatste tien jaar, maar nog steeds onder het pre-crisisniveau van 2008, toen nog bijna 24.500 exemplaren werden geregistreerd.

Verkoopniveau

Als gevolg van de economische crisis staakten destijds veel ondernemers hun investeringen in nieuw materieel. De aanhangerverkoop daalde naar krap 14.000 stuks in 2013. Sindsdien stijgt het verkoopniveau jaarlijks met zo’n 1.500. Vooral autobedrijven, aannemers en hoveniers kopen meer aanhangwagens als gevolg van de aantrekkende economie. De afzet van aanhangwagens voor voertuigtransport steeg 7,3 procent ten opzichte van een jaar geleden. Verder werden 4,9 procent meer aanhangers verkocht om bouwmaterieel te vervoeren. De vier bestverkochte merken in Nederland zijn traditiegetrouw van eigen bodem: de Brabantse fabrikanten Hapert, Anssems (foto), Saris en Henra. Samen zijn ze goed voor een marktaandeel van 44,9 procent in de eerste helft van 2018, tegen 48,4 procent afgelopen jaar.

Occasions

Ook de markt voor gebruikte aanhangwagens zit dit jaar in de lift. Tot en met juni werden er 5.089  verkocht. Dat is 7,1 procent meer dan in de eerste helft van 2017. In dat groeitempo kan de tweedehandsmarkt volgens Bovag dit jaar eindigen op tienduizend stuks.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties