Bij de Europese marktintroductie van VinFast tijdens de EV Experience in Zandvoort werden de eerste contouren zichtbaar van het netwerk in Nederland en Europa, en de service die de Vietnamese autofabrikant aan zijn klanten gaat leveren. Onderdeel daarvan is een garantie van tien jaar, of 200.000 kilometer, op voertuig én batterij.

In december zal de eerste VinFast-vestiging in Nederland openen, in Amsterdam. Begin volgend jaar volgen Den Haag en Rotterdam. Voor daarna liggen plannen klaar voor vestigingen in andere steden, afhankelijk van de mate waarin VinFast voet aan de grond krijgt in Nederland.

Netwerk

Adjunct-directeur Jean-Christophe Mercier van VinFast Europe (en voormalig president van Nissan Europe) wil geen aantallen noemen die VinFast verwacht de komende jaren in Nederland en Europa te zullen verkopen. Wel noemde hij het aantal van vijftig vestigingen als voorlopige doelstelling voor Europa, met name Frankrijk, Duitsland en Nederland. Mercier wil het netwerk organisch laten groeien en afhankelijk van waar de verkopen zich concentreren nieuwe vestigingen openen.

Lease én koop

VinFast begint in Europa met de verkoop van de grotere modellen VF8 en VF9, respectievelijk een vijf persoons elektrische suv en een zeven persoons elektrische suv. Consumenten kunnen daarbij kiezen of zij de bijbehorende batterij leasen of kopen. Verschil bij aanschaf is zo’n twintigduizend euro. In het geval van lease geldt een levenslange garantie op de batterij. Later volgen de kleinere modellen VF 6 en VF7. De eerste exemplaren van de VF8 en VF9 zijn op 10 september overhandigd aan Vietnamese klanten. In Europa zullen de eerste eind dit jaar volgen. VinFast wacht daarvoor nog op een Europese typegoedkeuring.

Service

Waar een Chinese fabrikant als Aiways voor service de samenwerking heeft gezocht met banden- en onderhoudsketen Profile, kiest VinFast ervoor zijn eigen aftersaleskanalen in te richten. Mercier: “Wat dat betreft zijn er drie mogelijkheden: over the air, want voor sommige werkzaamheden is het niet eens nodig om bij het voertuig te zijn, in de eigen werkplaatsen, of via onze mobiele service. Daarvoor hebben we onze eigen technici, die met een bus met mobiele werkplaats op locatie onderhoud en reparatie kan verzorgen. Hoe dank ook, we streven ernaar om de service binnen 24 uur te leveren.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties