De trends die de schadeherstelmarkt beïnvloeden zijn bekend, zoals de transitie naar elektrische mobiliteit, technische complexiteit en de druk op de personeelsmarkt. Er wordt veel over gesproken, maar inspelen op deze ontwikkelingen en deze gebruiken om je onderneming toekomstbestendig te maken blijven achter. LKQ-dochter Vanesch Verf uit Tilburg en Hoogeveen neemt de uitdaging aan en kondigde tijdens een persconferentie in Nieuwegein een nieuwe opleiding aan, speciaal voor ondernemers in de schadeherstelbranche.
Directeur Paul van Gerven van Vanesch Verf ziet dat de Nederlandse schadeherstelbedrijven technisch gezien van een hoog niveau zijn. “Inspelen op nieuwe technologieën als elektrische auto’s, ADAS, nieuwe materialen en dito verbindingstechnieken worden veelal adequaat opgepakt. Het opleiden van medewerkers is over het algemeen al een continuïteit in onze branche. Maar dat geldt niet altijd voor alle disciplines binnen het bedrijf. Ondernemings- en managementvaardigheden worden ook steeds belangrijker, evenals de rol van de front office. Tot nu toe was er geen totaalaanbod aan opleidingen voor alle vaardigheden die binnen het schadebedrijf nodig zijn. Nu is die er wel, waarbij we zelfs een brug slaan tussen mbo en hbo-niveau.”
Van Gerven doelt hierbij op de mbo 4-opleidingen Diagnosetechnicus Schadeherstel en Operationeel Leidinggevende Schadeherstel, die beide rijkserkend zijn. In combinatie met de opleidingen Front Office en TOS (Technische Opleiding Schadehersteller) biedt Vanesch Verf daarmee nu een volledig opleidingslandschap specifiek voor de schadebranche.
Ruggensteun
Van Gerven legt uit waarom Vanesch Verf tot de opleiding heeft besloten. “Onze klanten weten uit ervaring dat wij een op service gerichte en betrouwbare partner zijn. Service zit in ons DNA. Onze uitleveringsgraad bijvoorbeeld ligt op 98 procent en we staan dagelijks klaar met technische ondersteuning op afstand en op locatie. Men kent onze trainingscentra en weten ook dat we op locatie medewerkers uitleg geven over complexe kleuren en spuitklussen. We zitten dicht op de markt en kennen de dagelijkse uitdagingen van onze klanten. Nu we al enige tijd ervaren dat ondernemers in de schadesector met een steeds grotere personeelsdruk worden geconfronteerd – naast vergrijzing ook uitstroom naar andere branches – vinden wij het niet meer dan logisch dat we ook hier een ruggensteun moeten zijn. En dan niet voor de korte, maar juist voor de lange termijn. Bijvoorbeeld door werknemers door middel van een opleidingstraject te boeien en binden aan je bedrijf.”
De opleiding is ook een goede basis voor een toekomstbestendig bedrijf. “Daarnaast weten we dat de Nederlandse schadeherstellers een gezonde dosis aan passie en vakmanschap bezitten. Wij bieden ze dan ook graag alle tools die ze nodig hebben om dat vak te kunnen uitoefenen. Nu en in de toekomst.”
Ondernemen
Voor de opleiding zocht Vanesch Verf de samenwerking met erkende opleidingsinstituten. Van Gerven: “Onder de paraplu van Vanesch Verf wordt samengewerkt met Automotive Academy van LKQ. We hebben onze krachten gebundeld als het gaat om kennis van de branche en expertise in opleiden, met als doel permanente educatie te kunnen bieden aan de gehele branche. Dat heeft geresulteerd in het ontwikkelen van twee opleidingen op mbo 4-niveau, waarmee voor het eerst een brug wordt geslagen naar hbo-niveau. Op 23 september is de eerste klas van de opleiding Operationeel Leidinggevende Schadeherstel van start gegaan.”
De opleiding is in eerste instantie bedoeld voor de ondernemer zelf, maar niet uitsluitend. “De opleiding is zeker ook gericht op de leidinggevende in het bedrijf, zoals een afdelingschef, de bedrijfsleider of vestigingsmanager. Iedereen die naast zijn aanwezige technische competenties zijn of haar zogenaamde noodzakelijke zachte skills wil ontwikkelen.” Deel van de opleiding is gericht op bedrijfsopvolging, nog zo’n factor waar diverse schadeherstellers mee worstelen. “Ondernemen wordt ook steeds complexer. Nogmaals, technisch gezien zijn er gekwalificeerde vakmensen aanwezig, maar om een onderneming te leiden, om personeel aan te sturen, onderhandelingen met leveranciers en andere dienstverleners te voeren, om een strategie te bepalen et cetera, heb je meer bagage nodig”, stelt Van Gerven.
Investering
De opleiding kost het bedrijf of de medewerker relatief weinig, omdat voor rijkserkende opleidingen een aanzienlijke subsidie wordt verstrekt. En hoewel de financiële drempel laag is, is het niet zo dat iedereen zomaar de training kan volgen. Daar worden vooraf wel wat eisen aan gesteld, onder meer betreffende technische kwalificaties en werkervaring. “De investering in tijd is beperkt tot een jaar lang drie dagen school per maand, van 15 tot 21 uur. Uiteraard zal thuis de nodige studie-inzet moeten worden getoond, want het is tenslotte een niveau 4-opleiding en die vraagt wel wat van je”, aldus Van Gerven.