Vooral Audi A4 inruiler op duurdere EV

Tachtig procent van de eigenaren van een nieuwe elektrische auto had voorheen een auto op fossiele brandstof die goedkoper was. De gemiddelde meerprijs van de EV was voor die groep 24.000 euro, meldt Vereniging Elektrische Rijders.

De belangenbehartiger baseert zich op eigen onderzoek, waarbij 1.349 Nederlandse berijders van een volledig elektrische auto werden benaderd.

In 2018 waren vooral de duurdere EV’s zoals de Tesla Model S/X, Jaguar I-pace en Audi e-tron erg populair. Specifiek voor deze groep bleek dat 95 procent van de kopers een duurdere EV kocht dan hun voormalige, niet-elektrische auto. In die gevallen was de gemiddelde meerprijs bijna 44.000 euro. De meest voorkomende inruiler op deze duurdere EV’s was de Audi A4.

In het algemeen zijn EV’s met name in trek bij rijders van de merken Volvo, Audi en BMW en Plug-in (PHEV) rijders van diverse merken. Mercedes-kopers blijken tot nu toe weinig enthousiast voor elektrisch rijden. Dit jaar is de Tesla Model 3 erg in trek. Uit het onderzoek blijkt dat kopers van deze auto van alle merken vandaan komen, van het kleine A-segment tot de grotere middenklassers in het D-segment.

Afbouw

De op Prinsjesdag aangekondigde versnelde afbouw van de EV-stimulering zal volgens de VER vanaf 2021 niet meer voldoende zijn om de zakelijke rijder te verleiden tot de overstap vanuit hun fossiele auto. “Het beoogde doel van het kabinet om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen zal daarom niet gehaald worden”, aldus de VER.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *