Met Wensauto.nl passende auto bepalen

Hoe kies je de auto die je echt wilt? Daarvoor heeft Tincan Auto samen met ‘autotherapeut’ Erwin Wijman de tool Wensauto.nl ontwikkeld. De initiatiefnemers zeggen onafhankelijk van automerken te opereren.

Onderzoek zou uitwijzen dat zeven van de tien Nederlandse automobilisten liever een andere auto hebben dan het model waarin ze daadwerkelijk rijden. Het gewenste premium in plaats van volumemerk komt er echter veelal niet, omdat menigeen zich laat leiden door de omgeving: familie, vrienden, baas, collega’s, vrienden, buren, opdrachtgevers.

Je rijdt wat je doet

Volgens Wensauto.nl is iemands beroep sterk bepalend voor de autokeuze. Onderzoek op LinkedIn in 2017 met ruim 3400 respondenten leert dat automobilisten in feite gewoon hun LinkedIn-profiel rijden: een docent in een Renault Mégane, een meubelmaker in een Volvo stationcar, een notaris in een Volvo XC90, een tassenontwerpster in een Fiat 500 en een bibliotheekmedewerker in een Peugeot 207. “Je rijdt niet wat je wilt, je rijdt wat je doet.” Om toch zelfstandig de keuze te bepalen, maken aspirant-kopers op de nieuwe website vijftien keer een keuze tussen twee foto’s. Aansluitend toont het systeem de gewenste auto. Het resultaat is direct te delen met vrienden via deelknoppen voor Facebook, Twitter en LinkedIn.

Gedragsstijl

Wensauto.nl zegt onafhankelijk van automerken te opereren. Het selectiesysteem is gebaseerd op DISC, een wetenschappelijk model om menselijk gedrag in kaart te brengen. De letters staan voor Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus, de vier hoofdgedragsstijlen van mensen. De tool maakt gebruik van de kenmerken en de ‘gedragsstijl’ van automerken en -typen. Tincan stelt dat het geen banden heeft “met welk automerk, importeur en fabrikant dan ook.” Erwin Wijman schreef drie boeken over de psycho-sociologische ins en outs van auto’s.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †