ABS start platform voor autoruitherstel

Schadeherstelketen ABS Autoherstel introduceert ABS Autoruitherstel, passend bij een tijd waarin de autoruit steeds meer een integraal onderdeel vormt van de auto. “Bijna alle vestigingen deden al ruitherstel, maar ze deden het er zo gezegd ‘een beetje bij’. Dat kan niet meer.”

Aan het woord is Edward Reinderts, die bij ABS verantwoordelijk is voor operatie en commercie. De opdracht die hij twee jaar geleden van zijn bestuur kreeg, kwam voort uit een duidelijke vraag vanuit de markt. “De markt voor autoruitherstel wordt al een hele tijd door één grote partij gedomineerd. Toen hebben we besloten ons ruitherstelprogramma nog eens goed neer te zetten. We hebben daarvoor een platform ontwikkeld dat enerzijds die vraag uit de markt beantwoordt en anderzijds recht doet aan de autoruit als veiligheidsonderdeel van de carrosserie.”

Geconfronteerd met een bijna-monopolist op het gebied van ruitherstel is het voor Edward Reinderts best een uitdaging om ABS Ruitherstel in de markt te zetten, al is de propositie voornamelijk voor de B-to-B-markt. “We moeten nog wel eens uitleggen dat we inderdaad ook glas doen. We zetten het in de markt als ABS Autoruitherstel, want ABS is als merk groot en bekend, dus daar liften we op mee. We kiezen ook bewust niet voor een consumentencampagne. We richten ons met name op verzekeraars en leasemaatschappijen, en dat begint nu zijn vruchten af te werpen. Wel is er voor berijders een platform, absautoruitherstel.nl, waar ze hun ruitschade kunnen melden en een afspraak kunnen maken, en waar de verzekeraar of leasemaatschappij hen ook naartoe kan verwijzen.”

Voor ABS Autoruitherstel heeft ABS een aparte franchiseorganisatie opgezet om ook niet-leden toegang te kunnen bieden. Edward Reinderts: “Stel dat er witte vlekken in ons netwerk ontstaan, dan biedt de formule de mogelijkheid om die in te vullen met ruitherstelbedrijven die niet bij ABS zijn aangesloten. Gelukkig hebben op dit moment al onze leden, op één na, gezegd dat ze naast autoherstel ook ruitherstel gaan doen onder de vlag van ABS.”

Totaalherstel

In 2017 lanceerde ABS het concept van totaalherstel, als derde variant in de toenmalige discussie over cosmetisch en complex schadeherstel. Ruitherstel is heel goed binnen dat kader te plaatsen. “Als keten willen we een totaal pakket aan schadeherstel kunnen aanbieden en daar hoort ruitherstel gewoon bij. Als je A zegt, moet je ook B zeggen en dat goed regelen. Dus we houden onze leden ook voor dat ze moeten zorgen voor mensen met de juiste opleiding en voor de juiste equipment. Uitlezen en kalibreren deden we al voor autoschades, dus in het verlengde daarvan doen we dat nu ook voor ruitherstel.”

Als Bovag-lid baseert ABS zich voor de certificering van zijn leden op de norm voor ruitherstel die Bovag hanteert. “We nemen de certificering voor ruitherstel al mee in onze interne audit voor totaalherstel. Daarnaast worden onze bedrijven jaarlijks ook door Kiwa ge-audit op ISO 9001 en 14.001, dus ook op die manier wordt al getoetst of onze leden inderdaad herstellen conform de afspraken.”

OE of OES

ABS werkt voor alle verzekeraars en leasemaatschappijen. Wat die opdrachtgevers betreft ziet Edward Reinderts een groot verschil tussen wat zij eisen op het gebied van schadeherstel en ruitherstel. “Op het gebied van autoherstel hebben ze een voorkeur voor originele onderdelen, maar op de markt voor autoruiten is OES goed genoeg. En eerlijk gezegd is dat ook net zo goed. Omdat we werken voor leasemaatschappijen krijgen we te maken met de nieuwste modellen. Daarvan zijn ruiten niet altijd direct op de aftermarket beschikbaar. Een voorbeeld uit de praktijk is de Ford Mustang Mach-e. Die is net op de markt en kwam laatst bij een van onze vestigingen met ruitschade. Die ruit is aftermarket niet te krijgen, dus dan moet je naar de dealer en komt er een OE-ruit in.”

Foto boven: Een platform voor ruitherstel past goed binnen het concept van totaalherstel van schadeherstelketen ABS Autoherstel.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3165 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *