Audi in glasreycleproject met partners

Defecte autoruiten die niet hersteld kunnen worden gaan vaak in de recyclagebak. Een gesloten materiaalcircuit voor beschadigd autoglas bestaat nog niet. Op dit punt verrichten Audi en haar partnerbedrijven Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass en Saint-Gobain Sekurit nu een gezamenlijk proefproject om het materiaal weer als bron te kunnen gebruiken.

De partnerbedrijven willen van het beschadigde autoglas te recyclen materiaal maken dat geschikt is voor de productie van nieuwe modellen. Daarvoor is een meerfaseproces uitgewerkt: de autoruiten worden eerst in kleine stukjes gebroken. Vervolgens worden alle (niet-glas) onzuiverheden zoals lijmresten verwijderd. Het resulterende glasgranulaat wordt gesmolten en tot nieuw vlakglas verwerkt. Van dat vlakglas wordt dan een nieuwe autoruit gemaakt. Als deze proef slaagt, zullen dergelijke ruiten in de toekomst worden gebruikt in de Audi Q4 e-tron-modellen.

Het proces in vier stappen uitgelegd, circulaire economie in beeld.

Het plan maakt deel uit van Audi’s circulaire economie-strategie. Het bedrijf bekijkt zijn producten over de gehele levenscyclus. De grondstoffen die daarbij een rol spelen, worden zoveel mogelijk weer in het productieproces opgenomen zodra ze niet meer worden gebruikt. Op die manier hoeven er minder hulpbronnen bij de ontwikkeling en productie gebruikt. Dat beperkt immers milieueffecten in de hele waardeketen. Aluminiumschroot uit de perserij van Audi wordt sinds 2017 in een soortgelijk gesloten circuit ingevoerd. Met glas zal nu een ander materiaalcircuit worden gesloten.

Het schadeglas gaat naar Reiling Glas Recycling.

Er zit genoeg potentieel in, volgens de partners. Op dit moment wordt een groot deel van de afgedankte autoruiten of panoramische zonnedaken omgezet in bijvoorbeeld drankflessen of isolatiemateriaal. Als dit project erin slaagt van beschadigde autoruiten weer nieuwe ruiten te maken, levert dat diverse voordelen op. Zo blijft de kwaliteit van hoogwaardig autoglas behouden. Bij recycling wordt bovendien tot 30 procent minder koolstofdioxide uitgestoten dan bij de productie van nieuw glas.

Alleen ‘eigen’ glas

Het proefproject voor glasrecycling begint bij geselecteerde dealers in het retailnetwerk van de Volkswagen Group. Klanten van wie de auto een beschadigde ruit heeft, maken daar een afspraak. De dealer controleert of de ruit kan worden gerepareerd. Als dat niet mogelijk is, wordt de ruit vervangen. De kapotte ruit wordt afgeleverd bij Volkswagen Original Teile Logistik GmbH & Co. KG. Deze Volkswagen-dochter organiseert de verwijdering van onderdelen die niet langer nodig zijn uit de werkplaatsen van Volkswagen AG. De servicepartners halen de autoruiten uit dat proces voor recycling.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.