Focwa: universeel label merkspecifiek herstel

Focwa gaat een voortrekkersrol spelen bij de totstandkoming van een universeel label voor merkspecifiek schadeherstel. Dat heeft de organisatie bekend gemaakt na afloop van een relatie-event met zo’n vijftig stakeholders (bestuur, opdrachtgevers, verzekeraars, brancheorganisaties, lakleveranciers), eerder vandaag.

Voor zowel de consument als de zakelijke opdrachtgever zijn veiligheid, kwaliteit, aansprakelijkheid en betaalbaarheid bij schadeherstel belangrijke pijlers, stelt Focwa. Daarom ontwikkelt ze de komende tijd met haar achterban een universeel alternatief op het gebied van merkspecifiek schadeherstel. Het gaat om een optie voor bedrijven die willen investeren in materiaal- en technologische kennis (veiligheid, ADAS, data). Dit alternatief moet voor iedere schadehersteller toegankelijk zijn.

Investering

Focwa-directeur Femke Teeling zegt dat voor een deel van de achterban merkspecifiek herstel zeker toegevoegde waarde biedt. “Daar willen we ook niets aan afdoen. Wel zien we bij een andere groep een groeiende behoefte aan een universeel label voor merkspecifiek herstel. Een middel om mee aan te tonen dat zij de complexiteit van materiaalsoorten en elektronica in de nieuwe auto’s kunnen herstellen.” De komende tijd gaan Focwa en VOC daarom werken aan “een hoogwaardig alternatief voor merkspecifiek schadeherstel, waarbij we maximaal inspelen op de technologische ontwikkelingen.” Een indicatie van de termijn die nodig is om een en ander marktklaar te hebben kan Teeling niet geven. “Vandaag hebben we de plannen bekendgemaakt, nadat we er vorige week in het bestuur toe hadden besloten. We gaan het de komende periode samen met de leden nader invullen.”

Top-down

Teeling benadrukt dat de ontwikkeling “geen top-down-verhaal” is. Tijdens afzonderlijke bijeenkomsten zijn zowel de schadeketens als de onafhankelijke herstellers gepolst. “De reacties maakten ons duidelijk dat er bij hen een sterke wens leeft dat Focwa en VOC om op dit vlak initiatieven ontwikkelen. Ook bij degenen die al merkerkenningen hebben, gezien de afhankelijkheid van de merkdealer die ze in de praktijk soms ervaren.”

Marges

Tijdens de bijeenkomst stond Focwa ook stil bij andere ontwikkelingen in de sector. Zo gaf Teeling aan dat de marges voor schadeherstelbedrijven steeds kleiner worden, door toenemende kosten in arbeidsloon, instroom van hoger opgeleid personeel, dalende onderdelenmarges en prijsstijgingen van onderdelen. Een ontwikkeling die haaks staat op de noodzaak om investeringen te doen, teneinde de kwaliteit bij steeds complexere voertuigen te kunnen blijven borgen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †