Je weet niet wat je niet weet

Een auto met schade herstellen zoals de fabrikant dat bedoeld heeft, is het uitgangspunt voor alle bij de Autotech Alliantie aangesloten schadeherstelbedrijven. Nu hoeft een schadehersteller niet per se lid te zijn van de alliantie om een schade goed en veilig te kunnen herstellen. Daarom is het wenselijk dat een onafhankelijke organisatie toeziet op het uitgevoerde schadeherstel.

Hans Musters, initiatiefnemer van de Autotech Alliantie, verwoordt de kern van het probleem aldus: “Een auto met schade is niet hetzelfde als een telefoon die kapot gevallen is; er zitten mensen in en de veiligheid van die mensen is in het geding. Voor ziekenhuizen is er ook onafhankelijk toezicht op de kwaliteit van de zorg, dus waarom is dat er niet voor autoschadeherstelbedrijven?”

Arno van der Steen

Projectleider bij HAN Automotive Research en adviseur van de Autotech Alliantie Arno van der Steen verwijst naar de situatie in Engeland, waar al een dergelijk systeem functioneert. “In Engeland is er de wettelijke verplichting dat een auto na schadeherstel pas weer de weg op mag na een keuring, noem het een soort apk. Als je auto in Nederland apk is gekeurd en je rijdt schade, mag de auto na herstel gewoon weer de weg op. Je hoopt dan maar dat die schade goed gerepareerd is, want dat wordt niet onafhankelijk getoetst.”

Is de RDW niet al bezig om wetgeving voor te bereiden voor zo’n controle na schadeherstel? Arno van der Steen: “Ook al wil de RDW het en wil de hele branche het, het gaat zomaar vijf jaar duren voordat die wetgeving er is. We willen niet alleen dat er vaart gemaakt wordt met zo’n controle op veilig herstel, we willen sowieso dat er vaart gemaakt wordt met de kennis van veilig schadeherstel. Wat wij merken, is dat de branche zich niet realiseert dat ze bezig zijn met veiligheidskritische reparaties en dat ze de kennis niet krijgen om auto’s op de juiste wijze te kunnen repareren. De Autotech Alliantie is opgericht door bedrijven die zich dat wel realiseren en willen dat er opleidingen komen om die kennisachterstand in te lopen. Daar wordt hard aan gewerkt, maar er zijn nog veel te weinig mensen die die opleidingen hebben gedaan en veel te veel bedrijven die denken dat ze een reparatie wel kunnen uitvoeren. Het is geen onwil, maar ze weten niet wat ze niet weten. Ze denken dat ze een auto goed hebben hersteld, maar hij is niet goed hersteld. Zelfs de plusnormering van de brancheorganisaties is in bepaalde gevallen ontoereikend.” 

Dorpel

Ter illustratie van dergelijk, wat in de branche al wordt aangeduid met ‘onbewust onbekwaam’ handelen noemt Arno van der Steen het uitdeuken van een dorpel van een Tesla. “Je zou dat in eerste instantie niet als een veiligheidskritische reparatie zien, maar vergis je niet! Door die dorpel loopt de koelleiding van het accupakket. Het is een aluminium dorpel, dus die kun je beter niet uitdeuken, maar als je hem plamuurt, blijft die koelleiding afgekneld. Het gevolg is dat er niet de juiste hoeveelheid koelvloeistof door die leiding stroomt die nodig is om de batterij te koelen. Dat kan brand veroorzaken. Zeg mij dan maar wanneer een reparatie veiligheidskritisch is of niet.” 


‘Je moet fout gedrag criminaliseren willen ze ermee ophouden.’


“Wat wij willen is dat een goede analyse wordt gemaakt van een schade: welke onderdelen betreft het en in welke mate zijn die veiligheidskritisch? Dat moet gebeuren door deskundigen die zich dit soort aspecten allemaal wel realiseren. Vervolgens moet de schade worden hersteld door het bedrijf dat onafhankelijk is getoetst op zijn bekwaamheid en daarvoor is gecertificeerd. We gaan ervan uit dat de leden van de Autotech Alliantie aan zo’n certificaat voldoen. Bedrijven die geen lid zijn van de alliantie, maar wel over de merkerkenningen, de apparatuur en het personeel beschikken en door die stichting willen worden gecontroleerd, kunnen dat certificaat natuurlijk ook krijgen.”

Wie zouden er dan zitting moeten hebben in zo’n stichting? Arno van der Steen: “Wat het bestuur betreft zouden importeurs een logische keuze zijn, maar ook leden van Bovag, Focwa, RAI Vereniging… Waar het vooral om gaat, is dat er een onafhankelijke keurende instantie is die het schadeherstel in de gaten houdt voor de stichting. De stichting huurt dan die onafhankelijke derde partij in om die controles uit te voeren en het label uit te geven aan de bedrijven. Je zou het kunnen vergelijken met ARN (Auto Recycling Nederland) dat toeziet op het label Erkend Duurzaam. Dat is wel iets minder veiligheidskritisch, want het gaat over duurzaamheid, maar het is eenzelfde soort label.”

Zeventien leden, met gezamenlijk bijna honderd vestigingen, zijn lid van de Autotech Alliantie: dealergroepen en ketenbedrijven, maar ook onafhankelijke schadeherstellers.

Wetgeving

De oprichting van zo’n stichting en een certificaat in het leven roepen hoeft wat de Autotech Alliantie geen vijf jaar meer te duren. Arno van der Steen: “Dat kan morgen gebeurd zijn, bij wijze van spreken. Het is een kwestie van statuten maken, een onafhankelijk bedrijf vinden, dus niet betrokken bij een van onze leden, dat de reparaties wil controleren.”


‘Wat wij merken, is dat de branche zich niet realiseert dat ze bezig zijn met veiligheidskritische reparaties en dat ze de kennis niet krijgen om auto’s op de juiste wijze te kunnen repareren.’ 


Wanneer een certificaat niet wettelijk verplicht is, is het vervolgens aan de markt (verzekeraars, leasemaatschappijen, bestuurders) om te vragen naar zo’n certificaat en zodoende te zorgen dat het draagvlak krijgt. Arno van der Steen: “Toen Veilig Verkeer Nederland de ‘krul’ invoerde, was dat ook geen verplichting. Dat is later de apk geworden. Hetzelfde geldt voor de Nationale Autopas. Dat hebben Bovag en RAI Vereniging ingevoerd, maar was geen verplichting. Nu is het terugdraaien van de tellerstand bij wet verboden. Ik heb het wel vaker gezegd: je moet fout gedrag criminaliseren willen ze ermee ophouden. Verkeerde reparaties, onjuiste controles of een wrak op de weg houden werd gecriminaliseerd door de apk. Zo zou ook onveilig herstel strafbaar moeten worden.” 

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2908 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *