Toekomst schadebedrijf blijft onzeker

De schadesector zit midden in een race to the bottom, stelde René Seyger van het adviesbureau Roland Berger op het Bovag Schadeseminar, getiteld: ‘2030, Schadeherstel voorbij de glazenbol’. Het bureau is ingehuurd om voor Bovag Schade een onderzoek te doen naar de toekomst van schadeherstel in ons land.

Aan de hand van een aantal trends en voorzienbare ontwikkelingen is het vertrekpunt in ieder geval, dat er door de technologie op termijn – de focus ligt op 2030 – een veel lager schadeaanbod zal zijn. Als gevolg daarvan is er veel minder schadeherstelcapaciteit nodig, en dus minder schadebedrijven. Daarbij zal het accent komen te liggen op merkerkend schadeherstel en ook op dealergelieerde schadebedrijven. Schadesturing door zowel verzekeraars als leasemaatschappijen zal ook steeds meer ten gunste komen van schadeherstellers met een merkerkenning.

Onderzoek Van Mossel

De Van Mossel Groep heeft al een continu eigen onderzoek lopen naar de toekomst van mobiliteit in het algemeen en de daarbij behorende strategische positie van de diverse activiteiten. Zo ook voor de schadetak. Ivonne van der Horst van De Strategieboerderij (foto), het bureau dat strategisch onderzoek voor Van Mossel uitvoert, stelde dat het schadeaanbod rond 2030, uiteraard afhankelijk van de mate waarin connectiviteit en ADAS doorzetten, met ongeveer 65 procent zal zijn afgenomen.

Nog meer schaalgrootte

Van Mossel sorteert daar al op voor door nog meer het accent te leggen op schaalgrootte. Een aanpak die ook door Roland Berger wordt onderschreven. De komende maanden zal Roland Berger het onderzoek naar de toekomst van schadeherstel in ons land afronden. Rond de herfst worden tijdens een congres de uitkomsten gepresenteerd.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1663 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen