BMW i Ventures in online werkplaats Caroobi

BMW i Ventures doet een strategische investering in Caroobi, een Europese online schakel tussen onafhankelijke werkplaatsen en particuliere automobilisten. Caroobi zag het levenslicht in 2015 en werkt inmiddels samen met ruim vierhonderd werkplaatsen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Doel van oprichter Nico Weiler was om eindgebruikers meer gemak te bieden. Via enkele muiskliks op het online platform van Caroobi kunnen autobezitters van alle merken en modellen op afstand een eerste diagnose laten stellen.

Prijsopgave

Dat gebeurt door technisch experts, waarna afhankelijk van de gewenste dienst (grote beurt, koplampreparatie, chiptuning, etc.) een bindende prijsopgave volgt. Veel andere garages bieden die transparantie volgens Caroobi niet. Ook is er de mogelijkheid van een voertuighaal- en breng-service. Daadwerkelijk eigen bezoek aan de partnergarage, die overigens onder regelmatig TÜV-toezicht staat, blijft zo volledig achterwege. Door de nationale schaal waarop Caroobi opereert is de prijs naar eigen zeggen concurrerend. Bovendien zorgt de overname van administratieve stappen (onderdelen bestellen, facturatie) het autobedrijf zich kan richten op de technische werkzaamheden. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van originele onderdelen, met onbeperkte kilometergarantie. De klant kan via uitklapmenu’s op de website te weten komen waarom bepaalde werkzaamheden nodig zijn en hoe ze worden uitgevoerd.

Software

caroobiCaroobi heeft circa zestig mensen op de loonlijst staan. Het geld van BMW’s risicokapitaalfonds wordt gebruikt om de dienstverlening aan de klant verder te verbeteren. Ook de software voor aangesloten garages krijgt een impuls. “We zijn enorm trots dat BMW i Ventures onze missie steunt om de automotive aftersales te versimpelen en verbeteren”, zegt Weiler. Op zijn beurt stelt Christian Noske, Partner bij BMW i Ventures, dat Caroobi “het product en eam heeft dat nodig is voor de toekomstige ontwikkeling van de onafhankelijke aftersalesmarkt.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †