Controle op de werking van het roetfilter zal niet eerder dan in 2021 deel gaan uitmaken van de apk. Het wachten is op een deeltjesteller die betaalbaar is voor het autobedrijf, schrijft staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer.

RDW en de politie zullen later dit jaar wél worden voorzien van dergelijke meetapparatuur, maar het prijskaartje is volgens de staatssecretaris te stevig voor brede toepassing in de autobranche. De teller meet het aantal roetdeeltjes dat een dieselmotor uitstoot bij stationair lopen. Sinds de aanpassing van de apk in 2018 wordt gemeten of een diesel is voorzien van een (beschadigd) roetfilter, maar de effectiviteit ervan blijft vooralsnog buiten beeld.

PN-meter

In België moeten vanaf 2020 alle autokeuringscentra een zogeheten PN-meter (Particle Number) in de werkplaats hebben. Het apparaat meet Euro 5 en Euro 6 diesels en ‘ziet’ ook of een filter defect dan wel bewust verwijderd is.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
21 november 2025
Bob Velthuis beoogd voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
21 november 2025
Gaspedaal.nl analyseert 14 miljoen apk-rapporten
21 november 2025
‘Geen grossierswisseling voor een concept’
21 november 2025
Meer en meer particulieren aan de EV
20 november 2025
Van Mossel neemt twee Britse dealergroepen over
20 november 2025
TransConnect breidt uit op Duitse markt
Meest bekeken berichten
Recente reacties