De 3 op 1, jarenlang

Met een marktaandeel van zeventien procent is de BMW 3-serie de absolute koploper in het Nederlandse wagenpark als we dat beperken tot het klassieke D-segment. Ford is er mpv-marktleider, Mitsubishi pakt het goud bij de suv’s.

Het segment kende pieken en dalen, de afgelopen decennia. Al met al is het totale D-segment momenteel goed voor zo’n miljoen auto’s. Daarvan is het merendeel een ‘klasssieke’ sedan, station, coupé of cabrio. Twintig procent bestaat uit de afgelopen decennia immer populairder geworden suv’s en suc’s zoals onze dataleverancier RDC de crossover-versies benoemt. Met een marktaandeel van vijf procent maken de mpv’s het D-segment compleet.

Op modelniveau is de 3-serie het meest voorkomende type, met afstand voor diens aartsrivaal C-klasse. Zelfs als we de 2590 exemplaren van diens voorganger 190 meerekenen. De Passat en diens neef A4 schelen onderling slechts tien procent, de relatief jonge modelnaam V60 is goed voor plek vijf. In de modeltoptien staan vooralsnog welgeteld twee suv’s, de Outlander op de zevende plek en de XC60 op plaats negen.


D-segmentauto’s van bouwjaar 2019 zijn het best vertegenwoordigd in ons wagenpark. Dat geldt voor alle ‘smaken’ behalve voor mpv’s.


3-serie

De hegemonie van de 3-serie binnen het D-segment in ons land is niet constant, als we de aanwezigheid van de bouwjaren in ons actieve wagenpark aanschouwen. Tussen 2001 en 2011 is Die Dreier schier onaantastbaar, maar voor bouwjaar 2011 duikt de Passat als nieuwe koploper op. Net in de periode dat de E90-generatie van de 3 op zijn laatste benen liep, de F30 nog niet volledig het stokje kon overnemen en de Passat juist net werd opgefrist. Bouwjaren 2011 en 2012 zijn ieder goed voor zo’n 5700 stuks en dat mag voor 2011 ruim meer zijn dan de circa 3750 3-series, maar de koploper is alweer terug in 2012 met ruim zesduizend stuks om het jaar erna de achtduizend te raken.

Passat

Passat valt intussen ver terug in de aantallen. Tot 2015, welteverstaan. Dat is het moment voor een nieuwe generatie Passat, terwijl de 3 in zijn tweede levensfase zit. Pas voor bouwjaar 2018 is de 3-serie weer terug op de koppositie, met het nieuwe model G20 terwijl de Passat wegglijdt. Mits we de 4-serie buiten beschouwing laten ten minste, want die is ook nog goed voor bijna tweeduizend stuks in de beste jaren. Opvallend is dat de C-klasse de afgelopen tien jaar de curve van de Passat volgt, soms er wat onder, soms er wat boven maar trendmatig vergelijkbaar. Mondeo, van oudsher een aartsrivaal van de Passat, had aan het begin van deze eeuw en in 2008 nog de bovenhand maar komt tegenwoordig niet meer in de buurt.

Mercedes

Volgens de indeling zoals het RDC die hanteert en die we volgen voor deze analyse, kent Mercedes een brede waaier aan modellen binnen het D-segment. Brengt dat wat in volumes? Met 7700 stuks is 2015 het meest voorkomende bouwjaar voor de klassieke C-klasse, de bandbreedte tussen twee- en vierduizend is gebruikelijker voor dat model. De afgelopen zeven jaar is de CLA een belangrijk volumemodel met jaarcijfers rond de tweeduizend. De GLC vertoonde de afgelopen vijf jaar een minder constante lijn, met pieken in 2017 en 2018.

Hoewel het suv-aandeel binnen het D-segment toeneemt, brengt niet voor elk merk de introductie van zo’n type echt succes met zich mee. Voor een merk als Skoda, waar menigeen toch niet aan denkt bij het noemen van het D-segment, geldt dat allerminst. De Kodiaq is goed voor aantallen waar de Superb tegenwoordig jaloers op is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *