De concepten van Partspoint Groep

Actief investeren in een concept biedt je de mogelijkheid op versnelde en kwalitatieve groei. “Dat geldt niet alleen voor ons als onderdelenleverancier, maar ook voor het autobedrijf dat deelneemt aan een werkplaatsconcept.” Dat is de stellige overtuiging van Arjan Huesken, marketingmanager bij de Partspoint Groep in Ede.

Inmiddels telt de portfolio meerdere concepten. Er zijn de eigen concepten AD Autobedrijf, Carprof, Autoservice Totaal, Leaseprof, Champion en Kentekenloket. Daarnaast bedient Partspoint ook een aantal Bosch Car Service- en Autocrew-autobedrijven. De eigen concepten zijn exclusief eigendom van Partspoint. De laatste twee moeten worden gedeeld met andere distributeurs.

Drie typen klanten

Arjan Huesken is verantwoordelijk voor de eigen concepten. Waar liggen zijn prioriteiten? “Voor alle concepten geldt dat groei essentieel is. Dat maakt een netwerk sterker. Tevens vergroot het onze voetprint in de aftermarket. Heel belangrijk is dat we de concepten verbinden met de juiste doelgroep.” Om een goed beeld van die doelgroepen te krijgen heeft Partspoint de afgelopen maanden een marktonderzoek uit laten voeren. Onderzocht werd welke verschillende typen consumenten zijn te onderscheiden als het gaat om reparatie en onderhoud. “Wij hebben door dit onderzoek enkele belangrijke klantengroepen voor de werkplaatsactiviteiten van het autobedrijf kunnen definiëren. Met de uitkomsten van dit onderzoek kunnen we de communicatie gedifferentieerd aanpakken. Dat is belangrijk voor de positionering van de werkplaatsconcepten Carprof, AD Autobedrijf en Autoservice Totaal. Met een meer gedifferentieerde communicatie kunnen we een bepaalde klantengroep dichter bij het autobedrijf brengen.” “Uit het onderzoek blijkt dat er drie typen klanten zijn voor de werkplaats. Voor Carprof is de klant in beeld die vooral de hoogste technische kwaliteit verlangt. Ook ten aanzien van de dienstverlening zijn deze klanten veeleisend. Die klantengroep heeft prijs niet bovenaan het lijstje met keuzecriteria staan. Werkplaatsklanten die ‘om de hoek’ de local hero zoeken, zijn vooral op hun plek bij het AD Autobedrijf. Uiteraard is de kwaliteit van het uitgevoerde onderhoud of een gedane reparatie belangrijk. Toch wordt de keuze van deze werkplaatsklanten vooral bepaald door de lokale binding. Daarbij hebben zij een hoge mate van vertrouwen in dat autobedrijf. En dan is er ook nog de klantengroep die naar de budgetmogelijkheden kijkt. Die kunnen we goed bedienen met Autoservice Totaal. Dat is een laagdrempelig concept. Daarvoor zijn de eisen wat betreft uitstraling minimaal.” Lees het hele artikel in nummer 11 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 17 november is verschenen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1589 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar