Duitsland trekt toelating Cayenne 3.0 TDI in

Duitsland heeft gisteren per direct de toelating ingetrokken van de Porsche Cayenne 3.0 TDI. De motor bevat volgens de overheid dezelfde illegale emissiesoftware als in de diesels van concerngenoot Volkswagen.

Verkeersminister Dobrindt wil dat alle 22.000 in Europa rijdende exemplaren middels een verplichte terugroep alsnog op het juiste uitstootniveau gebracht worden. Van dat totale aantal zijn er 7500 registraties in eigen land. Cijfers over de Nederlandse markt kon importeur Pon nog niet geven. Ook  nadere details over de uitvoering van de recall (zoals kosten en tijdspad) blijven vooralsnog duister. Volgens VWE rijden momenteel 1136 Porsches Cayenne 3.0 liter TDI in Nederland.

Testopstelling

Net als eerder bij Volkswagen is tijdens officiële tests vastgesteld dat de diesel-Cayenne een proefopstelling herkent. Bijvoorbeeld aan het feit dat het voertuig over een bepaalde afstand handmatig is verplaatst. Door in zo’n geval tijdelijk diverse parameters aan te passen, zoals versnelde motoropwarming, is de schadelijke uitstoot stukken lager dan onder gewone praktijkomstandigheden. De uitstoot van NOx is volgens Dobrindt in het laboratorium 54,9 milligram, maar na uitschakeling van de verbetersoftware 138,55 milligram. De minister spreekt van een technisch complexe, “moeilijk zichtbaar te maken” constructie.

Eigen beweging

Porsche benadrukt dat het bij intern onderzoek zelf heeft gemerkt dat de software voor de motoraansturing onregelmatigheden bevat. “We hebben ze uit eigen beweging voorgelegd aan het Kraftfahrt-Bundesamt” (Duitse RDW). Ook de VW Touareg met vergelijkbare motor – afkomstig van zustermerk Audi – wordt onderzocht. Audi zelf moet 24.000 voertuigen terugroepen. Overigens vraagt Dobrindt zich af waarom de software überhaupt in de Cayenne is opgenomen. Volgens hem is dit Euro 6-model voorzien van de allermodernste techniek voor uitlaatgasreiniging. Ook zonder software- en andere trucs zou volgens de bewindsman de motor binnen de emissiegrenswaarden kunnen blijven.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †