Een oase van rust

De werkplaats van Audi Wittebrug, sinds enkele maanden gevestigd op het nieuwe adres Donau 96 op het Forepark in Den Haag, is een droom van een werkplek. Achter een glaswand met automatische schuifdeuren glanst een werkplaats die schoon is als een intensive care-unit. Rogier Haer was als medewerker operations van Wittebrug nauw betrokken bij de inrichting van de werkplaats.

Het is een premium werkplek die past in de totale beleving die Audi Wittebrug wil neerzetten: tot aan de koffie toe is alles van premiumkwaliteit. Rogier Haer: “Een recente eis aan Audi-dealers is dat zij in een apart pand gevestigd zijn, om Audi als premiummerk apart te zetten van de andere VAG-merken. We hebben ook echt onze nek uitgestoken om dat hier in Den Haag te realiseren.”

Nieuw

Dat blijkt onder meer uit het feit dat alles nieuw is. Bij de verhuizing uit de oude vestiging is geen hefbrug of gereedschapskar meegenomen. “We hebben een aantal innovatieve dingen in de werkplaats geïntroduceerd. Behalve twaalf gewone Slift stempelhefbruggen hebben we nog tien stempelhefbruggen met zwenkarmen. Dat heeft weer te maken met het werken aan elektrische voertuigen. Door die zwenkarmen kun je de bodem vrijhouden, waardoor het mogelijk is om het accupakket eronderuit te halen. Die bruggen met zwenkarmen worden trouwens ook voor de RS-modellen gebruikt. Daarnaast hebben we in de ruimte voor de Direktannahme ook nog drie verzonken schaarhefbruggen, met de eigenschappen van een vierkolommer. De eerste is voor de Direktannahme, om samen met de klant om de auto heen te kunnen lopen en de reparaties te bespreken. De middelste is een volledig ingerichte uitlijnvoorziening en de derde een apk-voorziening, voor de RDW-steekproeven.”

Audi Wittebrug
Audi-dealer Wittebrug is onderdeel van de Wittebrug Groep, die behalve Audi ook Volkswagen, Seat en Skoda vertegenwoordigt. De Wittebrug Groep is, net als de Davo Groep voor Peugeot, Fiat, Hyundai, Jeep, Alfa Romeo en Abarth onderdeel van de Riva Holding.
In de flagship store voor Audi op het Forepark in Den Haag zijn verkoop nieuw, verkoop occasions en de werkplaats geconcentreerd. De showroom biedt plaats aan zo’n twintig nieuwe auto’s, de occasionshowroom telt er ruim zestig. Boven de showroom is een grote kantoortuin, waar verschillende externe bedrijven kantoorruimte huren, waaronder Wittebrug Lease. Schadeherstel gebeurt bij Wittebrug elders in Den Haag, en in vestigingen in Leiden en Delft.

De werkplaats heeft nog geen werkplekken specifiek ingericht voor het werken aan elektrische voertuigen. “Binnen Wittebrug bestaat het idee om de oude Audi-werkplaats om te bouwen tot een volledig voor elektrische auto’s ingerichte werkplaats voor alle merken. Ook hebben we een aparte ruimte voor twee auto’s achter de bandenstraat die we nu nog gebruiken voor de bandenwisselperiode. Dat is altijd een beetje hectisch en rommelig. Ook dat zou op termijn een aparte ruimte kunnen worden voor elektrische voertuigen, ook omdat we die makkelijk stil kunnen maken en kunnen isoleren, zodat monteurs daar geconcentreerd, ongestoord kunnen werken, want elektrisch is echt een apart vakgebied en we zijn hier bevoegd om alle reparaties aan elektrische Audi’s te doen. We mogen dus ook ín het accupakket komen. Daar moet je echt het koppie bij houden. Je werkt met geïsoleerd gereedschap, geïsoleerde kleding, spatschermen voor je gezicht en zelfs een veiligheidshaak ontbreekt niet. Omdat er levens op het spel staan, moet je die mensen een ruimte kunnen bieden waar ze hun vak kunnen uitoefenen.”

De bandenstraat, met twee identieke combinaties van balanceer- en (de)monteermachine. Rogier Haer: “Een premiummerk vraagt om optimale werkomstandigheden voor de monteurs. Vijf jaar geleden zouden we nog een normale bandenmontagemachine met een hulparm hebben gekocht. Dan moet je nog best wat fysieke kracht gebruiken om die band erop te krijgen. Nu kopen we apparatuur waarbij de monteur geen band meer hoeft op te tillen en hij het apparaat alleen nog maar met joysticks hoeft te bedienen. Dat heeft voor ons ook het voordeel dat de kans dat een wiel beschadigd raakt, nihil is, waarmee je de meerprijs vanzelf terugverdient.”

Rust

Ook elders in de werkplaats is er alles aan gedaan om de omgeving voor de monteurs zo aangenaam mogelijk te maken. Opvallend is bijvoorbeeld het witte systeemplafond, iets wat je niet vaak ziet in een werkplaats. “We wilden rust creëren, ook optisch. Dus alle leidingen en kabels zijn weggewerkt. Vaak staat er in een werkplaats ergens in een hoek een gettoblaster te tetteren. Als je er te dichtbij staat, is het geluid te hard, sta je te ver weg, dan hoor je alleen ruis. Hier zitten luidsprekers over het hele plafond verspreid, zodat je op elke werkplek rustig, op de achtergrond muziek hoort. Het gevolg is dat je in de werkplaats ook niet tegen elkaar hoeft te schreeuwen. Dat geeft rust en daar worden mensen zo gelukkig van.”

Een strakke werkplaatsinrichting dankzij de werkbanken van Dura geven ook optisch rust in de werkplaats.

Uiteraard zorgen de importeur en de eigen bedrijfstrainer van Wittebrug ervoor dat de monteurs zich kunnen bijscholen naar de laatste stand van zaken in de autotechniek. “Monteurs moeten dat zelf wel willen. Er zijn monteurs die zich graag in de elektrische auto willen specialiseren, maar er zijn er ook die liever aan de verbrandingsmotor blijven werken. Daar is ook nog genoeg werk voor. Buiten dat zitten er ook in elektrische auto’s nog altijd conventionele onderdelen als een navigatiepakket, verlichting, rijhulpsystemen, verwarming, bedrading, noem maar op en die vormen toch het grootste deel van de werkzaamheden. Wat de aandrijflijn betreft is het wel zo goed als ondoenlijk om zowel in elektrische als verbrandingsmotoren gespecialiseerd te zijn.”

De gereedschapskar van Sonic is Audi approved en heeft dan ook een VAS-nummer. Op elke kar is een laptop gemonteerd. Hier wordt niet alleen de werkorder in gezet, hij wordt ook gebruikt om in te loggen bij de fabrikant om technische informatie op te vragen.

De schaarste aan goed opgeleid technisch personeel laat zich ook bij Audi Wittebrug voelen, al heeft een state of the art werkplaats als deze wel extra aantrekkingskracht op jonge monteurs. “Vanwege de transparantie vanuit de showroom naar de werkplaats zijn we op zoek naar collega’s die het leuk vinden om in the picture te werken. Veel is in deze werkplaats dan ook anders dan in al onze andere werkplaatsen: de beleving, de werkwijze, de manier van werkzaamheden afhandelen, omdat je het niveau van het merk hoog wilt houden, onderscheidend van de andere merken.”

Quick check drive

De hoofdindeling van de werkplaats werd gemaakt in samenspraak met het architectenbureau. Voor de inrichting van de werkplaats tekenden vervolgens Explora en Brekupa, beide behorend tot het Rupro-concern. “Het is een werkplaats die in theorie aan beide kanten helemaal open kan, maar dan sta je de hele dag op de tocht, dus hebben we een aparte ingang en een aparte uitgang gemaakt. Bij de ingang hebben we een quick check drive gemaakt, waar het profiel van de banden gemeten wordt. Nog mooier is dat de auto ook door twee anti-diefstalpoorten gaat waar per kant met zestien lasers de wielgeometrie gemeten wordt. We weten dan meteen of die auto een uitlijnbeurt nodig heeft of niet. Het kost geen extra tijd en het is een van die dingen waarin we geïnvesteerd hebben om op een goede manier het verlies aan werk door de elektrificering van het wagenpark deels te kunnen compenseren. Met die quick check drive weten we van tevoren of een uitlijning nodig is.”

In de quick check drive wordt ook door camera’s van iedere auto automatisch, direct een 360 graden foto gemaakt. “We kunnen dan altijd zien of dat krasje er al op zat toen de auto binnenkwam, of dat dat in de werkplaats is gebeurd. Helaas komt het voor dat we ons daartegen moeten indekken. Uiteraard kunnen we hiermee de klanten ook een commercieel voorstel voor herstel doen.”

Uiteindelijk is ook de klant erbij gebaat dat direct bij binnenkomst al zoveel informatie over de auto beschikbaar is. “Het helpt bij het advies aan de klant als die wat merkt aan zijn auto. Ook een leasemaatschappij is erbij gebaat als we door een goede uitlijning het vervangen van banden of onderdelen kunnen voorkomen.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *